מדוע גשר מוברג נחשב האידיאל?

השתלת שיניים במקרה של אובדן חלקי או מלא של השיניים בפה נחשבת כיום לפרוצדורה כירורגית יעילה ובעלת אחוזי הצלחה משמעותיים. הטיפול מתבצע דרך שתי אפשרויות מרכזיות: שיקום באמצעות תותבת המתחברת לשתלים עצמם או למבנה שמוברג על גביהם, וכן שיקום קבוע דרך גשר מוברג או מודבק, כאשר הראשון מהווה את בחירת המומחים לשיקום הפה. מדוע בעצם?

הברגה או הדבקה? סוגים שונים לשיקום והשתלות שיניים

הטיפול הנפוץ ביותר בתחום שיקום הפה והלסת הוא ביצוע השתלת שיניים, המאפשרת כיום למטופלים, הודות לטכניקות עבודה מפותחות ושימוש בטכנולוגיה מתקדמת, להתחדש בפה מלא שיניים מתפקדות ויפות.

אפשרות זו לא הייתה מתבטאת באחוזי הצלחה כה גבוהים בשני העשורים האחרונים, אלמלא ביצוע השתלים על גבי גשר מוברג, כך שהם יהפכו לקבועים ויציבים. עקרונית, ניתן להבדיל בין מספר מאפיינים שנוגעים לגשר המוברג או המודבק, שמלמדים באופן ברור למדי מדוע גשר מוברג נחשב האידיאל מבין השניים.

 

מאפייני הגשר המודבק

הגשר המודבק נצמד לשתלים בפה המטופל באמצעות אקריל חזק, כך שעליו ניתן לבצע את העמסת השיניים. בחלק מהמקרים ניתן אף להשתמש בטכניקת ההעמסה המיידית (השתלה ביום אחד) ולהשתמש בהדבקה כדי ליישם את השתלים באופן נקודתי במקומות החסרים, או כלפי סט מלא של שיניים.

הגשר המוברג לעומת זאת, משתמש בהברגה בתוך פה המטופל, שאליה מתחברת התותבת או לחילופין מוברג סט השיניים החדש אל הלסת. התותבת להבדיל מהשתלת השיניים נשלפת כמובן.

כך או כך, התוצאה המתקבלת משתי אפשרויות השיקום תהיה אסתטית במיוחד. מי שיבחרו בהדבקה, יהנו גם ממראה חניכיים יפה ובריא, הודות לצבעו הוורוד של האקריל שמבצע פעולה דומה לזו שמבצעים חומרי הלבנה על גבי אמייל השן. יחד עם זאת, גשר מוברג נחשב האידיאל בקרב מומחים לשיקום הפה וכעת נבהיר במדויק מדוע.

מדוע גשר מוברג נחשב האידיאל?
מדוע גשר מוברג נחשב האידיאל?

אז מדוע גשר מוברג נחשב האידיאל בקרב מומחי השיניים?

שיטת הגשר בהדבקה נחשבת לשיטה שמצריכה דיוק מקסימלי, עבודה קפדנית וזהירה במיוחד וזאת משום שמרווח הטעויות כאן עשוי להסב נזק רב. למעשה, החשש העיקרי בשימוש בגשרים המודבקים הוא מפני דבק שנלכד מתחת לחניכיים, מה שעלול לגרום למחלה דלקתית בשם פריאימפלנטיטיס הפוגעת בעצם, או למחלה דלקתית נוספת בשם פרימוקוזיטיס, אך ללא פגיעה בעצם.

כמובן שאף אחת מהן איננה רצויה, שכן היא מסכנת את כל מבנה ההשתלה ואף מצריכה בחלק מהמקרים לפרק אותו לחלוטין כדי לטפל. סיבה נוספת לכך שהגשר המוברג נחשב כיום לאידיאלי מבין השניים, היא העדר הדיוק שבפעולת השיקום בהדבקה.

כאשר ההדבקה איננה מדויקת, נוצרת שכבת "אוויר" בין הכתר לבין המבנה, מה שיביא בטווח הארוך להתנתקות השחזור ויגרום עד לאותה נקודה גם להליטוסיס קשה מאוד להתמודדות (תופעת הריח הרע והחריף מהפה).

 

האם לגשר המוברג אין חסרונות משלו?

כמובן. השיקום המוברג דורש זמן עבודה ממושך יותר ועל כן מטבע הדברים גם יקר יותר. אולם הבעיה המרכזית בגשר זה היא פתח ההברגה, שנראה פחות אסתטי למתבוננים ממש מקרוב אל תוך חלל הפה.

יחד עם זאת, שיטה זו קרובה באחוזי הצלחתה לכדי 100%, הרבה בזכות ההימנעות מהתופעות שמכיל הגשר המודבק. גשר מוברג למעשה, מביא לקיבוע איכותי המכיל מרווח נמוך בין הלסתות ולאפשרות לבצע תיקונים ופרוצדורות כירורגיות נוספות, שבהן ניתן להסיר את השיקום, לשלוח למעבדה, לנקות ולתחזק ולהחזיר אותו בסיום.

 

ומה לסיכום?

שיקום שיניים המכיל השתלה דנטלית באמצעות גשר מוברג, הופכת את הברגים ואת השתלים שעליהם לשורשי השיניים לכל דבר ועניין. על גביהם ייבנו המבנה והכתרים שנועדו למלא כראוי את הפה בשיניים החסרות ולשמור על תוצאה אסתטית ותפקודית איכותית לטווח ארוך.

כמובן שהבחירה בגשר מודבק או מוברג תהיה בסופו של דבר של מומחה השיניים, שכן בחלק מהמקרים והנסיבות יהיה צורך לעבוד בהדבקה, אולם בהתאם למקצועיות המטפל, רמת הניסיון והמיומנות שלו וכמובן המכשור האיכותי העומד לרשותו, ניתן להפיק את התוצאה הטובה ביותר וליהנות מעבודת השיקום למשך שנים.

טיפולי השתלות השיניים מתרחשים כיום באמצעות התקנת גשר שמכיל על גביו את הכתרים הדנטליים, המעניקים לחלל הפה את המראה והגימור הסופיים בסוף התהליך. גשרים אלה יכולים להיות מודבקים על גבי השיניים הקיימות, או מוברגים אליהן. 

מדובר בסט שיניים שמוברג אל תוך הלסת, מה שהופך למעשה לתותבת קבועה ומחליף כיום את התותבות הנשלפות והמיושנות. 

להבדיל מהדבקה שעלולה להותיר אחריה שאריות דבק מתחת לחניכיים שגורמות לדלקת, הגשר המוברג איננו מכיל סיכון שכזה. בנוסף, טכניקת היישום של הגשר פחות מורכבת ולכן לא נוטה לטעויות שיתפתחו לאורך הזמן והצלחת הטיפול קרובה ל-100%.

כן. השיקום ממושך וכתוצאה מכך גם יקר יותר. בנוסף, פתח ההברגה איננו אסתטי במיוחד למי שיתבונן מקרוב לתוך חלל הפה. בייעוץ מקצועי עם המומחים של מרפאות דנטל מדיקל סנטר, תוכלו לקבל פרטים מלאים אודות ביצוע הטיפול ולקבל החלטות מטיבות בנוגע לתהליך ההשתלה. 

Picture of ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר בר-חן, מומחה לשיקום הפה מטעם משרד הבריאות הישראלי בעל למעלה מ-23 שנות ניסיון בתחום, במהלכן ניהל מרפאות לשיקום הפה בישראל, גרמניה וסין. בנוסף, ד”ר בר-חן הינו חבר פעיל באיגוד שיקום הפה, מומחה להשתלות מטעם איגוד ההשתלות הגרמני והאירופאי, חבר פעיל בארגון "האסתטיקה של הפנים" האמריקאי (AFEE) ומכהן כיועץ רפואי בכיר במספר מרכזים רפואיים בינלאומיים.

ד”ר בר-חן הינו ממקימי מרפאת המומחים DMC המבצעת טיפולים לשיקום הפה, טיפולים אסתטיים ברפואת השיניים, הפה והלסת ובמטרה להגיע לתוצאות אליהן המטופלים שואפים.

מדוע גשר מוברג נחשב האידיאל?

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לקביעת תור לייעוץ