שיקום הפה בהרדמה מלאה

חרדה קשה מטיפולי שיניים, טיפולים ארוכים ומסובכים וגם השתלה דנטלית ביום אחד. כל אלה ועוד מגוון נסיבות מביאים לטיפולי שיקום הפה בהרדמה מלאה – הליך שניתן לבצע בבתי החולים בלבד, או דרך חלופות כמו טשטוש (סדציה) אותה ניתן לבצע במרפאת השיניים.

מהו שיקום הפה בהרדמה מלאה?

שיקום הפה בהרדמה מלאה נחשב לטיפול מוכר, שכן הוא מתבצע בנסיבות שבהן יש צורך לבצע פעולות דנטליות שלא יתאימו לעבודה תחת הרדמה מקומית. בין הנסיבות לבצע הרדמה לצורך הטיפול ניתן למנות:

  • אנשים הסובלים מחרדה גבוהה וחשש מוגבר מפני טיפול השיניים ושנמנעים מטיפולים כתוצאה מכך, דבר שגורם להרס ולהזנחה חמורים של מצב הפה והשיניים.
  • מצבים דנטליים קשים, מורכבים או שמצריכים פרוצדורה ארוכה, בהם לא ניתן לטפל בהרדמה מקומית ובוודאי שלא לשמור על פה פתוח למשך טווח זמנים כה ארוך.
  • ביצוע השתלה ביום אחד (שיטת ALL ON 4) או השתלת שיניים בכל הפה, המתבצעות בהרדמה מלאה בלבד.

 

אז מהן החלופות?

גז צחוק

גז הצחוק נחשב לפתרון מוצלח מאוד למצבים שבהם משך הטיפול הינו קצר ושלמטופל עצמו קיימת חרדה דנטלית. גז הצחוק אפקטיבי גם למקרים שבהם קיים רפלקס הקאה מוגבר.

שיקום הפה בהרדמה מלאה
שיקום הפה בהרדמה מלאה

סדציה

הסדציה (טשטוש) תתאים לטיפולים מעט ממושכים יותר (עד ארבע שעות), בהם מתבצעים השתלה, ניתוח או כל טיפול אחר במספר מוקדים בפה וכאשר קיימת חרדה דנטלית.

כמובן שהבחירה בין הרדמה מלאה לבין כל צורת טשטוש אחרת תתבצע על ידי הרופא המטפל, בהתאם לצורך ובהתאם למטרות הטיפוליות הנדרשות. הרופא ערוך למתן ההסבר למטופליו לפני ביצוע הפעולה, כך שניתן יהיה להיכנס לטיפול בצורה רגועה יותר, תוך ידיעת המתרחש מבעוד מועד.

הרדמה בעזרת סדציה הינה אופן הטיפול המועדף במרפאות דנטל מדיקל

 

כל מה שצריך לדעת על שיקום הפה בהרדמה מלאה

היכן מתבצעים טיפולים דנטליים בהרדמה מלאה?

בישראל, הגורם הבלעדי שקיים לו היתר לבצע הרדמה מלאה הינו בתי החולים. כאן מבצעים את כל הטיפולים להם נדרשת הרדמה מלאה, גם בקרב מטופלים הנחשבים בריאים ללא מחלות רקע או מטופלים עם מחלה סיסטמית קלה בלבד, שלא מחבלת בתפקוד השגרתי שלהם (ASA מדרגות 1+2 על פי סיווג המצבים הבריאותיים האמריקאי).

הוראות משרד הבריאות קובעות כי ניתוחים אמבולטוריים במרפאת השיניים ובהרדמה כללית, יבוצעו אך ורק לדרגות 1+2, כאשר היתר (מצב ASA 3 ומעלה) יתבקשו לבצע את הפעולה הכירורגית בבית החולים.

 

ההסמכה הנדרשת

רופא שיניים המבצע טיפולים בהרדמה מלאה הינו מי שהוסמך לכך באופן ייעודי ממכון מורשה בלבד. הקורס במסגרתו לומדים לבצע פעולות דנטליות בהרדמה מלאה אורך כחצי שנה ובמהלכו צוברים את הניסיון המעשי בתחום.

 

דרישות הטיפול

טיפולי שיקום הפה בהרדמה מלאה דורשים מהירות, יעילות ומיומנות רבה, שימנעו חשיפה להרדמה ממושכת מאוד ושלא לצורך. מסיבה זו נחשבים מומחי השיקום לרופאים מיומנים מאוד, שיודעים להתגבר על מצבים מורכבים ולפתור בעיות שצצות במעמד הטיפול בצורה טובה.

 

האם ההרדמה מלאה מסוכנת?

אדם בריא, שעבר הכנה נאותה ושצפוי לעבור את טיפולי שיקום הפה מבלי שנשקפת חייו לסכנה (מצב אנוש) או שמצוי בתנאים קשים בהם יש להציל את חייו – הסיכון לפגיעה מהרדמה עבורו הינו אפסי.

 

השתלת שיניים ביום אחד בהרדמה מלאה

שיטת "אול און 4", במסגרתה מבצעים השתלה לפה שלם או שיקום לכל הלסת ביום אחד, מוכרחה תמיד להתבצע בהרדמה מלאה.

במהלך הטיפול, עוקרים את השיניים הרלוונטיות ומבצעים שני שתלים ישרים וארוכים מקדימה ושני שתלים אלכסוניים בקדמת הסינוס של הלסת העליונה, או בקדמת מוצא העצב שבלסת התחתונה. לאחר שההשתלה נסתיימה לוקחים מידה לגשר זמני שמבצעים בו במקום וכעת המטופל מתחדש בגשר זמני, שיוחלף בהמשך בקבוע אך שמספק כבר עכשיו תוצאה אסתטית מעולה.

מעוניינים בפרטים מלאים על טיפולי שיקום הפה בהרדמה מלאה ובהשתלה ביום אחד? צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם.

לרוב שיקול זה יילקח בחשבון כאשר המטופל סובל מרמות גבוהות ביותר של חרדה או אם עליו להתמודד עם ניתוח מורכב וממושך מאוד (כמה שעות), בדרך כלל כתוצאה מפה הרוס לחלוטין. 

לא. רק מי שמסווג בדרגה 3-6 במדרג הבריאות האמריקאי ASA יוכל לעבור שיקום פה בהרדמה מלאה וזאת מפאת מצבו הרפואי הכולל מחלה סיסטמית מגבילה, שגורמת לנכות או חלילה לגסיסת אדם עד מצבי מוות מוחי. 

רק בתי חולים ממשלתיים רשאים לביצוע פעולות כירורגיות בהרדמה מלאה ולכן הטיפול לא יוכל להתרחש במרפאת השיניים. בנוסף, טיפולים תחת הרדמה מצריכים ניסיון רב מאוד מצד המנתח (משום שאין לו שיתוף פעולה מצד המטופל) וגם כרוכים בעלות כספית. 

רוב טיפולי השיניים המורכבים, מבוצעים כיום באמצעות טשטוש (סדציה), המהווה מעין הרדמה חלקית ממנה המטופלים מתעוררים מבלי שזכרו את שהתרחש. הסדציה מתאימה לרוב טיפולי השיקום לרבות ניתוחים, השתלות וכל פעולה ממושכת עד 4 שעות ונותנת מענה יעיל גם למתמודדים עם חרדה דנטלית. 

Picture of ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר בר-חן, מומחה לשיקום הפה מטעם משרד הבריאות הישראלי בעל למעלה מ-23 שנות ניסיון בתחום, במהלכן ניהל מרפאות לשיקום הפה בישראל, גרמניה וסין. בנוסף, ד”ר בר-חן הינו חבר פעיל באיגוד שיקום הפה, מומחה להשתלות מטעם איגוד ההשתלות הגרמני והאירופאי, חבר פעיל בארגון "האסתטיקה של הפנים" האמריקאי (AFEE) ומכהן כיועץ רפואי בכיר במספר מרכזים רפואיים בינלאומיים.

ד”ר בר-חן הינו ממקימי מרפאת המומחים DMC המבצעת טיפולים לשיקום הפה, טיפולים אסתטיים ברפואת השיניים, הפה והלסת ובמטרה להגיע לתוצאות אליהן המטופלים שואפים.

שיקום הפה בהרדמה מלאה דנטל מדיקל סנטר

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לקביעת תור לייעוץ