גשר בשיניים – המדריך

חיוך יפה מסמל בריאות, מה שמביא רבים לברר על גשר בשיניים בשיטות החדשניות והאפקטיביות שהוכנסו לחדרי הטיפולים בשנים האחרונות. האם גם אתם זקוקים ליישור שיניים? ומהן האפשרויות הקיימות? כל מה שרציתם לדעת מוגש במדריך שלפניכם.

יישור שיניים אפשרי בכל גיל

חלק גדול מבני הנוער מגיעים למרפאות האורתודנטיות על מנת לבצע יישור שיניים, מה שיסייע לצמיחה הסופית של השיניים והתקבעותן וימנע מראה לא אסתטי. אלא שגם אלו שעברו בעבר יישור, צפויים לסבול בחייהם הבוגרים משיניים בלתי אחידות, עקומות או בולטות שזקוקות למענה מחודש.

כאשר קשת השיניים סובלת מאלו, לא נוצרת רק פגיעה אסתטית אלא גם תפקודית: קשיים בסגירת הפה, בלעיסה, אפילו בדיבור ובנשימה. כל אלו מצריכים יישור שיניים המתרחש על ידי התקנת גשר בשיניים לפרק זמן מסוים.

 

התהליך של דנטל מדיקל סנטר

בתחילת התהליך אנחנו מבצעים הדמיה על ידי סריקה במערכת טכנולוגית מתקדמת המציגה למטופל איך השיניים יראו בסיום היישור שיניים, ולאחר בדיקה של מומחה אורתודנט נבנית תוכנית טיפולית מתאימה.

לאחר אישור התוכנית ניגשים לביצוע התהליך.

גשר בשיניים – המדריך
גשר בשיניים – המדריך

לכמה זמן יותקן גשר בשיניים?

זוהי השאלה הראשונה שעולה מהמטופלים ובצדק, משום שהתקנת גשר בשיניים עשויה להיות לתקופה די ממושכת. יחד עם זאת, קשה לתת תשובה אחידה מכיוון שכל מקרה משתנה ביחס לאחרים. הטווח הכללי ביותר הוא בין שנה לשלוש שנים עבור גשר קוביות, כאשר הזמן המדויק יינתן לכל מטופל לאחר בדיקה של מומחה אורתודנט שיעריך את מצב השיניים ויבנה תוכנית טיפולית מתאימה.

חשוב להזכיר גם שישנן שיטות מתקדמות כיום ליישור שיניים ובראשן Invisalign, שבהן ניתן להשיג תוצאות רצויות גם בתוך חצי שנה. שיטות אלה לא מתאימות לכל המטופלים ולכל המצבים ולכן רק האורתודנט יוכל לתת תשובות מדויקות לגבי יעילותן.

 

מתי מומלץ להתקין גשר בשיניים?

כארבעה מתוך כל עשרה ילדים מגיע ליישר את השיניים בגיל ההתבגרות, כך כפי שכבר ציינו, גם מבוגרים רבים כיום זקוקים לאותו הפתרון. אז נכון שבגילאים הצעירים קל יותר להזיז שיניים ממקומן הטבעי, אך התזוזה תוכל להתרחש גם בגיל מבוגר יותר, כך שהרצון ליישר את השיניים לא מתאים רק לנקודת גיל מסוימת.

יחד עם זאת, חשוב להתייחס לנקודת הזמן שבה אתם נמצאים, על מנת שתיערכו נכון לתכנית הטיפולים ולעמידה מדויקת בה ובתנאיה. צריך להביא בחשבון את דרישות השמירה על היגיינת הפה לאורך התקופה, (יש לציין שבמקרים של יישור שיניים שקוף כמעט ואין צורך להגיע למרפאה למעט ביקורת וקבלת סט קשתיות ליישור שיניים חדשות) שכן אי עמידה טובה בכל אלו, עלולות לגרום לדלקת חניכיים ולשיבוש התהליך.

חשוב לדעת: אי התמדה בהשמת הקשתיות והחלפתן בזמן תגרום לכך שהמטופל לא יגיע לתוצאה הרצויה, אנא הקפידו על הנחיות המרפאה במלואן.

 

משך ההשפעה והאפקטיביות של הגשר

עם הסרת הגשר, קשה לחזות במדויק את השימור של התוצאה שהתקבלה. כדי שהתוצאות יישמרו, צריך בראש ובראשונה לדאוג לביצוע קיבוע, ואם נוצר מצב שהוא מעט נשבר או דורש תיקון – לא להזניח אלא לבוא לתקן אותו, אחרת התוצאה לא תשמר.

יש לעקוב במדויק אחרי ההנחיות הרפואיות. אם המטופל אכן ממלא את ההוראות המדויקות ומבצע תחזוקה עקבית, מגיע לביקורות ולמעקבים, תוצאות הטיפול שלו יישמרו לכל החיים.

למרות זאת, ישנם מקרים שלא תלויים בטיפול או בשיתוף הפעולה מצד המטופלים כמו למשל שחיקת שיניים וכסיסת ציפורניים, הרגלים שמוציאים את שיווי המשקל בפה מאיזון ומפעילים לחץ לא סביר על השיניים. לכן רק מעקב לאורך השנים כולל התקנת קיבוע לאחר שמסירים את הגשר יסייעו לשמור על התוצאות המלאות לאורך זמן רב.

 

תהליך יישור השיניים ושיטת הטיפול המקובלת

לאחר שמצב השיניים ומבנה הפה והלסת אופיינו כנדרש, טכניקת הטיפול אופיינה וגובשה תוכנית הטיפול, ניתן יהיה להרכיב את הגשר. יישור השיניים מתבצע כיום על ידי גשר שקוף, המתקבל כסדרת פלטות דקות ושקופות (קשתיות בעברית, Aligners באנגלית) ומתפקד כמיישר שיניים דיסקרטי.

נציין שיישור שיניים באמצעות קשתיות שקופות מתאים לכל סוגי המטופלים ולכל ליקויי הסגר הקיימים. יחד עם זאת, המטופלים יכולים להסיר ולהלביש בעצמם את הקשתיות שכן הן נשלפות ועל כן דרוש מצידם שיתוף פעולה מלא. עקרונית, ההנחיות הן להרכבת הקשתיות במשך 20-22 שעות ביממה כך שיש להסיר אותן רק במהלך אוכל וצחצוח שיניים.

השיטה המקובלת כיום ליישור שיניים שקוף (נסתר) היא Invisalign – אינויזליין. שיטה זו מאפשרת לתכנן את הטיפול כולו באמצעות תוכנה ממוחשבת מתאימה, שתפיק סדרת קשתיות המוחלפות אחת לשבועיים באופן עצמאי, כך שתתקבל תנועה הדרגתית ומדויקת מאוד של השיניים בפה המטופל עד שיגיעו למקומן הרצוי.

הקשתיות המיוצרות מותאמות באופן אישי לכל מטופל וזאת על ידי שילוב בין כמה טכנולוגיות מתקדמות וביניהן בינה מלאכותית והדפסת תלת מימד. שיטת Invisalign מתאימה לטיפול גם במקרים מורכבים, מקצרת באופן דרמטי את תקופת היישור ומפחיתה כאבים ביחס לשיטה המיתולוגית שיושמה על ידי ריבועי מתכת.

בנוסף, הקשתיות שקופות ודקות, כמעט בלתי ניתנות להבחנה בתוך הפה ולכן נחשבות לאסתטיות מאוד. יישור שקוף גם איננו מגביל את המטופלים מבחינת מזון, הקשתיות ניתנות להסרה בכל שלב באופן עצמאי כך שמטופלים יכולים לאכול גם מזונות קשים ודביקים ללא בעיה. הסרת הקשתיות בעת הצחצוח גם תורמת לשמירה על בריאות הפה כראוי.

שיתוף הפעולה מצד המטופלים הכרחי להצלחת תהליך יישור השיניים, שכן הקשתיות ניתנות להסרה באופן עצמאי, אך עליהן להימצא על גבי השיניים בכל זמן, גם במחיר של הסתגלות קלה בשלב ההתחלתי.

 

האם גשר בשיניים מכאיב?

הטיפולים האורתודנטיים הקיימים כיום, משתמשים בטכניקות ובטכנולוגיה מפחיתי כאבים כך שהם אינם מזוהים יותר עם הטיפולים האגרסיביים והמכאיבים שבוצעו בעבר. הגשר כשלעצמו איננו מכאיב כלל, אך כן כרוך בתקופה ראשונית שבה עשויים המטופלים לחוש באי נוחות. בנוסף, הגשר מפעיל לחץ על השיניים כך שייתכנו מופעים של רגישות בפה מעת לעת, בהם ניתן לטפל במשככי כאבים.

כמו כן, התוכנה שבמסגרתה אנו מפיקים את הקשתיות מתאימה את מידותיהן המדויקות לפה המטופלים, כך שהלבשתן לא כרוכה בכאבים כלל והטיפול במרפאה אינו מצריך הרדמה מקומית.

 

תזוזת שיניים והשפעתה על צורת הלסת

גשר בשיניים בגיל צעיר, צפוי להשפיע על גדילת הלסתות ולכן חשוב לעבור הערכה במרפאת השיניים עוד לפני גיל 12, כדאי לאתר פערים אפשריים במבנה הלסת. כאשר מדובר בגילאים מבוגרים יותר, ייתכן שהתזוזה בשיניים תשפיע על מבנה הלסת במקצת, מה שיצור מראה מחמיא המותאם יותר לצורה הכוללת של הפנים.

 

מעוניינים ליישר את השיניים? פנו למומחים הטובים ביותר

על בריאות הפה והשיניים אין להתפשר, בייחוד לא כאשר מדובר בטיפולים גורליים ממש לבריאותכם ולמראה האסתטי של החיוך והפנים. במרפאות המומחים של דנטל מדיקל סנטר תוכלו לבצע יישור שיניים בטכניקות החדשניות, כולל גשר שקוף בלתי נראה המיושם במכשור מתקדם במיוחד ומיוצר במעבדה הפרטית של הקליניקה – ללא המתנה ופיצול הטיפולים. לתיאום פגישת התייעצות ראשונית וקבלת הצעת מחיר פנו אלינו ונשמח לפגוש אתכם.

רוב הטיפולים האורטודנטיים הסטנדרטיים נמשכים בין חצי שנה עד שנה. במקרים מורכבים התהליך יהיה ממושך יותר.

ניתן לעשות גשר בכל גיל, כמובן כל עוד החניכיים בריאות. בעבר הייתה הסתייגות בקרב מטופלים בוגרים בעקבות אותו מכשור מתכתי שמחבל באסתטיקה החיצונית, אך כיום נהוג להשתמש בשיטת אינוויזליין (גשר שקוף), מה שהופך אותו לנסתר לחלוטין ומאפשר לכולם לעבור את הטיפול ביעילות ובהצלחה.

כיום יישור שיניים מתבצע גם עם דגש על הפן האסתטי ולכן רוב המרפאות כבר אינן מציעות ריבועי מתכת, אלא קשתיות שקופות הנקראות אינוויזיליין. 

בעולם האורתודנטיה המפותח והמשוכלל, יותר ויותר מבוגרים מבצעים יישור שיניים כאשר הדבר אפשרי בחלק מהמקרים גם עד גיל 70. יחד עם זאת, בגילאים מבוגרים הפתרונות הקיימים דורשים מורכבות גבוהה יותר וייתכן שימשכו גם לפרק זמן יחסית ממושך.

Picture of ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר בר-חן, מומחה לשיקום הפה מטעם משרד הבריאות הישראלי בעל למעלה מ-23 שנות ניסיון בתחום, במהלכן ניהל מרפאות לשיקום הפה בישראל, גרמניה וסין. בנוסף, ד”ר בר-חן הינו חבר פעיל באיגוד שיקום הפה, מומחה להשתלות מטעם איגוד ההשתלות הגרמני והאירופאי, חבר פעיל בארגון "האסתטיקה של הפנים" האמריקאי (AFEE) ומכהן כיועץ רפואי בכיר במספר מרכזים רפואיים בינלאומיים.

ד”ר בר-חן הינו ממקימי מרפאת המומחים DMC המבצעת טיפולים לשיקום הפה, טיפולים אסתטיים ברפואת השיניים, הפה והלסת ובמטרה להגיע לתוצאות אליהן המטופלים שואפים.

גשר בשיניים דנטל מדיקל סנטר

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לקביעת תור לייעוץ