מומחים לשיקום הפה – מה תפקידם?

מומחים לשיקום הפה מתייחסים בעבודתם לתפקודו התקין של הפה על כל חלקיו: לסת, חניכיים ושיניים. מדובר ברופאים מומחים שהוסמכו לארבע וחצי שנות לימוד נוספות לשש שנות לימודי רפואת השיניים, בהן רכשו את הידע המקיף והרחב שנועד לספק מענה למקרים מורכבים של אובדן שיניים, הזנחה קשה או מחלה המלווים בפגיעה בחניכיים, טראומת לסת, הפרעות תפקודיות ועוד.

מטרותיו העיקריות של מומחה השיקום

רופאים מומחים לשיקום הפה נחשבים לקברניטי המרפאה. הם אלו שקובעים את תוכנית הטיפול המתאימה למקרה ולמטופל שלפניהם, מחליטים על המרווח או התזמון המתאים לכל אחד מהטיפולים הכרוכים בתהליך השיקום ומנחים את הרופאים המקצועיים בנוגע לפרוצדורה הספציפית שבה יש לבצע כל טיפול.

מטרתם העיקרית תהיה להבטיח תוצאה משביעה רצון הן בתפקוד ובבריאות הפה והלסת והן במראה האסתטי שלהן. שיקום הפה בהקשר הזה, הנו בעל חשיבות מכרעת לשיפור איכות חיי המטופלים, ליכולתם לתפקד כראוי, לשפר את דימוי הגוף והביטחון העצמי, להעניק לעצמם תחושת ערך גבוהה, ביטחון אישי וחברתי וכמובן את הבריאות התקינה.

 

מענה לבעיות לסת, חניכיים ושיניים גם יחד

כפי שציינו, תחום שיקום הפה מתייחס לשורה של מצבים דנטליים בעיתיים, להם נדרש טיפול מתוך קשת של התמחויות דנטליות קיימות. נציג מספר ענפים מרכזיים שבאים לידי ביטוי בתהליכי שיקום הפה:

מומחים לשיקום הפה - מה תפקידם?
מומחים לשיקום הפה – מה תפקידם?
  • טיפולי חניכיים – מחלות, דלקות, זיהומים ונסיגת חניכיים זקוקים למענה טיפולי ממוקד כדי לבלום החמרה והידרדרות במצב ולשפר ככל הניתן את איכות התפקוד. לעתים טיפולים אלה כרוכים בטיפול תרופתי יחד עם פרוצדורות דנטליות כמו הרמת סינוס והשתלת עצם בחניכיים.
  • טיפולי לסת – לעתים הצורך הוא בשיקום של הלסת התחתונה או העליונה ולעתים בשניהם גם יחד. בטיפולים אלה יצטרכו מומחים לשיקום הפה לטפל בתופעות כמו ספיגת עצם בלסתות, בעיות סגר, הפרעות במפרקי הלסת, סידור רקמות הלחיים והעצמות ועוד.
  • טיפולי שיניים – אובדן שיניים, יישור שיניים, אורתודנטיה, שתלים דנטליים, שחזור שיניים, טיפולי שורש, כתרים, גשרים זמניים ועוד, כל אלה לוקחים חלק בתהליכי שיקום הפה, על פי רוב לאחר שכבר בוצעו טיפולים מקדימים בחניכיים ובלסת ככל שנדרשו.

 

התהליך המתבצע מול מומחים לשיקום פה

בכל בעיה קיימת, המטופלים יאובחנו על ידי מומחים לשיקום הפה באמצעים טכנולוגיים שונים וייערך להם תשאול רפואי לגבי המצב הנוכחי, הרגלי היגיינת הפה, רקע רפואי, בעיות דנטליות בעבר ועוד.

בדרך כלל הצילום הראשוני להערכת המצב יהיה סטטוס פריאפיקלי – מעין סדרת צילומים שמשקפת את מראה השיניים לרבות כותרות ושורשים, מה שמלמד על אופייה של עצם הלסת התומכת בהן ועל מצבן הכללי.

לאחר מכן, יבוצע צילום פנורמי המשקף בתוכו גם את הלסתות, מה שיאפשר לאתר מצבים שלא התבררו קודם, כמו שיני בינה כלואות. אם יהיה צורך, יבוצע כעת CT לצורך בניית תוכנית טיפול להשתלת שיניים ולקביעת מיקומם המדויק של השתלים.

באופן כללי, מומחים לשיקום הפה מבצעים כיום את עבודתם באמצעים טכנולוגיים המקדמים שיקום קבוע – הליכי טיפול מתקדמים, בטוחים, נטולי כאבים ובעלי תוצאות מעולות, במסגרתם ניתן יהיה לספק מבני קבע ותוצאות טיפוליות הנשמרות לאורך זמן, לעתים אפילו תוך כמה שעות בלבד.

 

רופאים מומחים לשיקום הפה מספקים כמה וכמה יתרונות למטופליהם:

מבט כללי ומקצועי מאוד – המומחה מכיר את כל תחומי ההתמחות הקיימים ברפואת השיניים ויכול להמליץ מניסיונו על הטיפול המקיף והאפקטיבי ביותר למטרות המטופלים. הוא זה שתוחם את גבולות הטיפול, מציב את היעדים ואת המטרות הרצויות ממנו.

יצירת תוכנית טיפולית מתאימה – הרופא המומחה יגדיר את הטיפולים השונים תוך כדי תיאום, רצף והדרגתיות המתאימים למצב הקליני.

תאימות בין תוכנית הטיפול למטרות המטופל – יש להתאים את התוכנית גם למצבו הרפואי הכללי של כל מטופל, פיזי ונפשי כאחד. יש להתחשב ברקע הרפואי שלו ולספק לו מענה מתאים לחרדות ופחדים מרפואת שיניים, תוך שימוש במומחים מקצועיים נוספים בעת טיפולים מורכבים (למשל מעורבות של כירורג פה ולסת).

ביצוע התוכנית בפועל – מומחים לשיקום הפה הם אלו שיבצעו בפועל את טיפולי הבסיס (שתלים או טיפול שורש למשל) ושיעניקו לפה והלסת את צורתם הרצויה ולשביעות רצון המטופלים.

שיקום הפה דורש מומחיות רבה באבחון, תכנון וביצוע הטיפול הנדרש, בדגש על תפקוד, נוחות ואסתטיקה מעולה. תהליכים אלה כוללים מגוון רחב של טיפולים באזורי הלסת, השיניים והחניכיים כולל טיפול בתחלואת הפה לסוגיה, הפרעות תפקודיות, מומים ועיוותים באזורים אלה ועוד. 

מומלץ להתייעץ עם מומחה לשיקום פה ולסת לפני כל צורך בטיפול מורכב, מהשתלה דנטלית ועד שיקום לסת לאחר תאונת דרכים. הידע המקצועי הגדול, החיוב במצוינות ובמיומנות בכל עת, יאפשרו למטופלים לצפות את התהליך הרלוונטי כראוי ולקבל לגביו החלטות מתאימות.

מומחים לשיקום הפה הינם רופאי שיניים שהשלימו את לימודי הדוקטורט ושהתמחו במשך ארבע שנים נוספות בשיקום פה, בסיומן עברו בהצלחה בחינות הסמכה וקיבלו רישיון ממשרד הבריאות. למעשה, רק 1% מתוך כלל רופאי השיניים בישראל הינם בעלי תואר בשיקום הפה. 

מתוך חתירה למצוינות רפואית ושמירה על רמת המקצועיות הגבוהה ביותר בענף הרפואה הדנטלית, נשמח לתאם עבורם בדיקה והתייעצות עם המומחה לשיקום פה ד"ר בר-חן, בעל יותר מ-23 שנות ניסיון בתחום, לרבות ניהול מרפאות פה ולסת שיקומיות בישראל, באירופה ובמזרח הרחוק. 

ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר בר-חן, מומחה לשיקום הפה מטעם משרד הבריאות הישראלי בעל למעלה מ-23 שנות ניסיון בתחום, במהלכן ניהל מרפאות לשיקום הפה בישראל, גרמניה וסין. בנוסף, ד”ר בר-חן הינו חבר פעיל באיגוד שיקום הפה, מומחה להשתלות מטעם איגוד ההשתלות הגרמני והאירופאי, חבר פעיל בארגון "האסתטיקה של הפנים" האמריקאי (AFEE) ומכהן כיועץ רפואי בכיר במספר מרכזים רפואיים בינלאומיים.

ד”ר בר-חן הינו ממקימי מרפאת המומחים DMC המבצעת טיפולים לשיקום הפה, טיפולים אסתטיים ברפואת השיניים, הפה והלסת ובמטרה להגיע לתוצאות אליהן המטופלים שואפים.

מומחים לשיקום הפה - מה תפקידם דנטל מדיקל סנטר

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לקביעת תור לייעוץ