אלו סוגי תותבות קיימים בתחום רפואת השיניים?

שיניים תותבות מהוות פרוטזות שיוצרו במעבדה ובהתאמה אישית, שנועדו להחליף את השיניים הטבעיות בפה המטופל, כך שלמעשה הן מתפקדות במקומן. התותבות לעתים מחליפות רק חלק ממערכת השיניים ולעתים את כולה, בהתאם לצרכי המטופל ותהליך שיקום הפה שעליו לעבור. במאמר זה נפרט אילו סוגי תותבות קיימים בתחום רפואת השיניים ומתי חל שימוש בכל אחד מהם.

תותבות כאלטרנטיבה לשתלים הדנטליים

להבדיל משתלים דנטליים הנחשבים יחסית יקרים ולעתים מצריכים גם תהליך השתלה מורכב, שיניים תותבות מספקות פתרון אסתטי ותפקודי לבעלי שיניים חסרות. האפשרות תתאים לכל מי שמסיבות כאלו ואחרות לא מעוניינים או מסוגלים לעבור שחזור שיניים הכולל שתלים וכתרים, בין היתר לסובלים ממצבים רפואיים כמו סרטן, דילול עצם, מחלת חניכיים מתקדמת או סוכרת לא מאוזנת, שבמסגרתם לא ניתן לעבור טיפולים מאוד מורכבים.

כמובן שמגולם כאן גם בונוס כלכלי, שכן עלות הייצור, ההתאמה וההרכבה של שיניים תותבות זולה יותר מטיפולי השתלים הדנטליים, אם כי גם לאפשרות זו ישנם תנאים והגבלות שחשוב להכיר מראש.

 

תהליך הטיפול להתקנת התותבות

השלב הראשון להתאמת התותבות יכיל בדיקה רפואית-דנטלית מקיפה לחלל הפה, שתבוצע על ידי רופא השיניים. בדיקה זו תכלול בתוכה מספר אבחנות רפואיות, צילומים והדמיות, שנועדו לגבש תמונה ברורה ומדויקת מאוד של מצב הפה הכולל. במסגרת הבדיקה, יילקחו גם מידות לטובת ייצור התותבות במעבדת השיניים.

אלו סוגי תותבות קיימים בתחום רפואת השיניים?
אלו סוגי תותבות קיימים בתחום רפואת השיניים?

בתהליך הייצור יש להתאים גם את הצורה, העובי וכמובן הצבע של התותבות, כך שיתאימו בדרך המיטבית למטופל ולמטרותיו האישיות. מעבדת השיניים תשלים את הייצור תוך זמן קצר והתותבות יורכבו בפה המטופל לניסיון ולמדידה.

במעמד ההרכבה יובהר גם בנוגע לשימוש הנכון בתותבות, המכיל גם תקופת הסתגלות ותופעות לוואי אפשריות, שגרת ההיגיינה הנדרשת ותדירות ההגעה למרפאת השיניים להערכת התפקוד המלא באמצעות התותבות.

 

מה לקחת בחשבון לפני הכנה והתאמה של שיניים תותבות?

אחת הבעיות בשיניים התותבות היא עניין היציבות. עם הזמן, נספגות עצמות הלסת בפה והדבר עשוי לגרום לכך שבנקודת זמן מסוימת, התותבות יצאו מאיזון ומיציבות תקינים כך שהן "רוקדות" עם כל תזוזה בשרירי הפה – דבר שפוגע באיכות הלעיסה, הסגירה וההגייה המדויקת ופוגם גם בתחושת הביטחון העצמית של המטופל ובכושר מסוגלותו.

כדי להתגבר על הבעיה, חשוב להכיר את סוגי התותבות הקיימות בתחום רפואת השיניים ואת המענה שהן מציעות למטופלים.

 

תותבת נשלפת (ללא שתלים בפה)

שיניים תותבות נשלפות הן למעשה האמצעי המזוהה ביותר עם פתרון התותבות, שכן כשמן הן – נשלפות כך שניתן להוציא אותן ממקומן ולהרכיב אותן בהתאם לצורך. השיניים מוכנסות אל תוך הפה ומתמקמות בו בקלות, כך שניתן יהיה לאכול ולדבר בקלות. השיניים נשלפות לרוב בשעות הלילה, כאשר אין צורך להמשיך להשתמש בתותבות במהלך השינה.

האם מדובר בפתרון אידיאלי? ובכן, אם בעבר נחשבו תותבות אלה לפופולריות מאוד, הרי שכיום מדובר באפשרות שמרבית רופאי השיניים יעדיפו להימנע ממנה. הסיבה העיקרית לכך היא אותה תזוזה בחלל הפה שהזכרנו קודם, שכן שיניים אלה אינן מקובעות בצורה מוחלטת. יחד עם זאת, בקרב מבוגרים שעצם הלסת שלהם חסרה כך שאין להם בסיס נדרש לתותבות קבועות, אפשרות זו תהיה הטובה והמוצלחת ביותר.

 

תותבת קבועה (תותבת על גבי שתלים)

שיניים תותבות קבועות נחשבות לפתרון המוצלח ביותר לחוסר בשיניים טבעיות. התותבת הקבועה מתקבלת כסט שיניים שלם או כשיניים בודדות שיותקנו בצורה קבועה על גבי שתלים, כך שלא יהיה צורך בהתעסקות עם השיניים (למעט שמירה קפדנית על היגיינת הפה) והן ישמשו את המטופלים לפרק זמן ממושך, תוך שמירה על מראה אסתטי איכותי ביותר.

תותבות על גבי שתלים נחשבות לפרקטיקה הטובה ביותר להחלפת השיניים הטבעיות, המיושמת בתהליך כירורגי שכולל התקנה של 4 או 6 שתלים ושקרוי all on 4/ all on 6 בהתאמה. שיטה זו נחשבת למדויקת ואף מהירה מאוד, המספקת מענה איכותי תוך הימנעות מפעולות שיקום נרחבות.

קיימות שתי דרכים עיקריות ליישום תותבות קבועות:

שיקום פה הדרגתי – החדרת השתלים, המתנה למשך מספר חודשים לקליטתם בעצם הלסת, לאחר מכן חשיפת השתלים והרכבת התותבות. שיטה זו נחשבת לבעלת אחוזי הצלחה גבוהים מאוד.

השתלת שיניים ביום אחד (העמסה מיידית) – ביצוע שתלים דנטליים באותו הטיפול ממש, מה שכמובן לא יתאים לכלל המטופלים וכרוך באבחנה מקצועית ומדויקת מצד מומחה השיקום שיכין את תוכנית הטיפולים המלאה, בהתאם למצבו האישי של כל מטופל.

 

תותבת שלמה קבועה

התותבות השלמות נועדו להחלפת לסת שלמה ללא שיניים. תותבות אלה מורכבות על גבי הלסת העליונה, התחתונה או שתיהן ומצריכות תקופת הסתגלות. יחד עם זאת, מדובר באפשרות מהירה ופשוטה ליישום, שתישמר לטווח ארוך במיוחד ככל שהרגלי השמירה על היגיינת הפה של המטופל טובים יותר.

שתלים דנטליים משמשים לעתים גם כבסיס לתותבת שלמה וקבועה. אפשרות זו מעניקה יתרונות רבים וביניהם פתרון לבעיית היציבות המסורתית בתותבות, נוחות בדיבור ובלעיסה, לרבות תחושה של לשון חופשיה יותר, מראה דמוי גשר לשיניים במקום מראה של תותבת וכן שליפה של התותבת לטובת ניקוי ותחזוקה קלה.

 

תותבת חלקית קבועה

תותבות חלקיות מחפות על מחסור חלקי של שיניים. בדרך כלל, הן מורכבות על גבי שתי שיניים בריאות משני הצדדים שבהם אין שיניים, כך שהן יגשרו וישלימו את החסר. יש צורך בהכנת שתי התומכות בשיוף, כדי שיהיה ניתן להרכיב עליהן את התותבת החלקית הקבועה.

גם הפעם מדובר בשחזור נשלף, שמספק מענה אסתטי ותפקודי מוצלח לבעיות נקודתיות. בדומה לתותבת השלמה הקבועה, תותבות אלה עשויות אקריל. לעתים הן משלבות מתכת דקה יחד עם האקריל, מה שמצריך תהליך הכנה מורכב וארוך יותר, אך מספק תוצאה חזקה ונוחה מאוד בפה המטופל.

 

תותבת על גבי בר (מצמדים)

סוג התותבות האחרון בו נתמקד הוא תותבות על גבי בר מתכתי, שנצמד לשתלים מוברגים באמצעות גומיות מיוחדות ומיועד לבעלי מגבלה מוטורית וביניהם חולי פרקינסון, נכים וסיעודיים, שנדרשים להכנסה והוצאת התותבות בצורה נוחה, כך שבהרכבתן נשמע מעין "קליק" של התאמה.

תותבות אלה נחשבות ליציבות מאוד בפה ודורשות שליפה לצורך תחזוקה וניקיון, מחזירות תחושה טובה לחך בעיקר בעת האכילה (תחושת מרקם, טמפרטורה, מאכלים קשים וכו') ונחשבות לאמינות מאוד.

 

שיקום הפה באמצעות שיניים תותבות

במקרים של אובדן שיניים, הפגיעה עשויה להגיע לכל תחומי החיים. הקושי בדיבור ובהגייה ראויה, בלעיסה ובחוויית האכילה עשויים לפגוע בביטחון העצמי ולהשליך על חיי המשפחה, החברה, התעסוקה ועוד. אחד הפתרונות המוצלחים שפותחו לשם כך הוא שיניים תותבות, המאפשרות הלבשה והסרה נוחה בחלל הפה ששומר על תפקוד תקין במהלך שעות היום.

כפי שקראתם, ישנם כמה וכמה סוגי תותבות בתחום רפואת השיניים, כל אחד מהם מציע פתרון משלו למטופלים בעלי מצב דנטלי משתנה ומאפשר להם לקבל מערכת פה ולסת תקינה ומתפקדת לאורך זמן.

סוג התותבות המדויק יתבצע מול מומחה לשיקום הפה, שיציע למטופל את החלופות הטובות ביותר למצבו ולמטרותיו ובהתאם לכל אפשרויות הטיפול המתאימות. אנו בדנטל מדיקל סנטר מתמחים בהליכי שיקום הפה לרבות התקנה וייצור שיניים תותבות, תוך שימוש במכשור הטכנולוגי המתקדם ביותר בעולם הדנטלי. לרשותנו מעבדה פנימית ללקוחות המרפאה בלבד החוסכת המתנה וכמובן צוות מקצועי מסור שישמח ללוות אתכם בתהליך המלא.

אלה פרוטזות המיוצרות בהתאמה אישית במעבדת השיניים ושמיועדות להחלפת השיניים הטבעיות. התותבות יכולות להיות נשלפות אך כיום המגמה היא להתקנת תותבות קבועות, שמונעות תחלואה ושומרות על בריאות פה לטווח זמנים ארוך.

לאחר קבלת אבחנה רפואית מדויקת של חלל הפה, מצבו ומידותיו, יחליט הרופא המטפל על סוג התותבות המדויק ויעביר את הנתונים למעבדה, שם מיוצרות התותבות תוך זמן קצר. לאחר התקנת התותבות והתאמתן הסופית, יקבל המטופל הנחיות לגבי התחזוקה, תקופת ההחלמה ותדירות הביקורים במרפאה. 

השתלת שיניים בפה המטופלים כשיניים בודדות או כסט, נקראות גם הן "תותבת". שיניים מלאכותיות אלה צפויות לשמש את המטופלים מכאן והלאה תוך שמירה טובה מאוד על המראה האסתטי וחיסכון בפעולות שיקום נרחבות. לרוב התותבות מיושמות בשיטת ההעמסה המיידית (השתלת שיניים ביום אחד). 

הדבר אפשרי אך לא מומלץ. עם הזמן הופכות התותבות הנשלפות לאמצעי הרבה פחות נוח להתעסקות יומיומית ואף עשויות לפתח דלקות ופצעים בחלל הפה שדורשים טיפולים תכופים. במפגש עם רופא השיניים תוכלו לקבל מידע מקיף לגבי כל היתרונות בתותבות הקבועות. 

Picture of ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר בר-חן, מומחה לשיקום הפה מטעם משרד הבריאות הישראלי בעל למעלה מ-23 שנות ניסיון בתחום, במהלכן ניהל מרפאות לשיקום הפה בישראל, גרמניה וסין. בנוסף, ד”ר בר-חן הינו חבר פעיל באיגוד שיקום הפה, מומחה להשתלות מטעם איגוד ההשתלות הגרמני והאירופאי, חבר פעיל בארגון "האסתטיקה של הפנים" האמריקאי (AFEE) ומכהן כיועץ רפואי בכיר במספר מרכזים רפואיים בינלאומיים.

ד”ר בר-חן הינו ממקימי מרפאת המומחים DMC המבצעת טיפולים לשיקום הפה, טיפולים אסתטיים ברפואת השיניים, הפה והלסת ובמטרה להגיע לתוצאות אליהן המטופלים שואפים.

אלו סוגי תותבות קיימים בתחום רפואת השיניים_

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לקביעת תור לייעוץ