השתלת שיניים בהרדמה – כיצד זה עובד?

תוכן עניינים

השתלה דנטלית היא הליך כירורגי מקובל המביא למראה פה וחיוך בריא, אסתטי ומתפקד מכל הבחינות. אך מה עושים כאשר קיים צורך בהשתלה בקרב מטופלים שסובלים מפוביה דנטלית ובכלל מחשש לגבי הפרוצדורה הכירורגית? במקרים אלה ניתן לעבור השתלת שיניים בהרדמה. כיצד זה עובד ומה חשוב לדעת לפני?

השתלת שיניים בהרדמה חלקית: האם זה אפשרי?

נתחיל עם העובדות היבשות: פרוצדורת ההשתלה מיושמת על ידי פתיחת החניכיים, קידוח העצם, הנחת השתלים ותפירת החניכיים. העצם כשלעצמה, גדושה בעצבים ולכן רגישה לכאבים, כך שבין כה וכה, פעולה זו מצריכה שימוש באחד מסוגי ההרדמה הקיימים: הרדמה מקומית, הרדמה מלאה,טשטוש, סדציה, או גז צחוק.

החדשות הטובות הן שהטכנולוגיה המתקדמת בתחום ההשתלות הדנטליות, מאפשרת גם ביצוע של טיפולים מורכבים בהרדמה, כך שמהלך הטיפול לא כרוך בכאבים כלל. ועם זאת, לא תמיד ניתן להשתמש בכך כיתרון כלפי מי שסובלים ממילא מחרדה דנטלית ומסתייגים מטיפולי השיניים דרך קבע.

במקרים אלה, קורה לא פעם שהמטופלים אף מגיעים לכדי הזנחה דנטלית וזקוקים לטיפולים מורכבים ויקרים יותר. כדי להתגבר גם עליהם, יהיה ניתן לבצע כל פעולה באמצעות טשטוש, הנקרא בשפה המקצועית 'סדציה'.

 

מהי סדציה?

סדציה מתבצעת על ידי רופא מרדים בטיפולים כירורגיים, שאחראי על מתן חומרי ההרדמה ועל ניטור מצבו של המטופל לאורך כל הטיפול. השתלת שיניים בהרדמה מקומית הכוללת סדציה מתרחשת באמצעות הזרקת חומר הרדמה מטשטש, כך שהמטופל נותר ער לסביבתו ואף יכול להגיב, אך איננו רגיש לכאבים.

הרופא המרדים ורופא השיניים שולטים על כמות וקצב ההזלפה של חומרי ההרדמה עד לסיום הטיפול, כך שבסיומו אף ייתכן שהמטופל כלל לא יזכור כראוי את הליך הטיפול שבוצע לו. לאחר מכן, עליו להישאר להשגחה במרפאה כחצי שעה ובסיומה ניתן להמשיך את המנוחה מהטיפול בבית, רצוי לעזוב את המרפאה ולהתנייד הביתה בליווי של אדם נוסף.

השתלת שיניים בהרדמה - כיצד זה עובד?
השתלת שיניים בהרדמה – כיצד זה עובד?

מהם יתרונות הסדציה (טשטוש) במסגרת הטיפול?

  • מותאם לסובלים מחרדה דנטלית.
  • מנטרל כאבים, כך שמהלך הטיפול יעבור בקלות וללא קושי.
  • מתאים לטיפולים ברמת מורכבות בינונית ושנמשכים עד 5 שעות לכל היותר, כמו השתלת השיניים, בהם אין צורך בהרדמה כללית.
  • עלות נמוכה לעומת טיפולים בהרדמה כללית.
  • אפשרות לטיפול במרפאת השיניים, להבדיל מהרדמה כללית המבוצעת בבתי חולים בלבד.

האם להרדמה חלקית יש חסרונות?

המטופלים אינם מורדמים לגמרי, כך שהסדציה בכל זאת דורשת רמת מיומנות גבוהה מצד הרופא הכירורג ומצד הרופא המרדים כדי לשלוט כראוי במהלך הטיפול ורמת הכאבים. בנוסף, כדאי לדעת שפעולת הטשטוש כרוכה בתשלום נפרד לרופא המרדים.

 

מי רשאי לבצע השתלת שיניים בהרדמה?

הטיפולים בסדציה נקבעו בהתאם לסיווג ה-ASA האמריקאי בהתאם לדירוג הבא:

ASA 1 – מטופלים בריאים

ASA 2 – מטופלים עם מחלה מערכתית קלה ללא הגבלה יומיומית, לרבות מעשנים, צורכי אלכוהול ונשים בהריון

ASA 3 – מטופלים עם מחלה מערכתית חמורה עם הגבלה יומיומית, סוכרת לא מאוזנת לדוגמה

ASA 4 – מטופלים בעלי מחלה מערכתית חמורה המהווה סיכון לחייהם, אי ספיקת כליות למשל

ASA 5 – חולים במצב אנוש

הנחיות משרד הבריאות קובעות כי כל טיפול בסדציה (הרדמה חלקית) יתאים למטופלים במצבי ASA 1+2 בלבד. כאשר המצב הרפואי מכיל את המצבים ASA 3+4+5 יהיה צורך לעבור את הטיפול בהרדמה כללית בבית החולים. כמו כן, הסדציה מצריכה נוכחות של רופא מרדים מומחה ובעל הכשרה נדרשת.

 

השתלת שיניים בהרדמה חלקית או מלאה?

כל השתלת שיניים בהרדמה מלאה תתרחש רק אם לא קיימת דרך אחרת לבצע את הטיפול וכאשר המטופל/ת מעדיפים להזניח את בריאות הפה על פני קבלת טיפול בהרדמה מקומית. בנוסף, הרדמה מקומית מביאה לתוצאות מוצלחות יותר, הודות לשיתוף הפעולה האפשרי מצד המטופל לאורך ביצוע ההשתלה.

כמובן שרופא השיניים יהיה הגורם שקובע את ההרדמה המתאימה ביותר למקרה וזאת בהתאם לרקע הרפואי, טיפולים תרופתיים ונסיבות ההשתלה עצמה.

Picture of ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר בר-חן, מומחה לשיקום הפה מטעם משרד הבריאות הישראלי בעל למעלה מ-23 שנות ניסיון בתחום, במהלכן ניהל מרפאות לשיקום הפה בישראל, גרמניה וסין. בנוסף, ד”ר בר-חן הינו חבר פעיל באיגוד שיקום הפה, מומחה להשתלות מטעם איגוד ההשתלות הגרמני והאירופאי, חבר פעיל בארגון "האסתטיקה של הפנים" האמריקאי (AFEE) ומכהן כיועץ רפואי בכיר במספר מרכזים רפואיים בינלאומיים.

ד”ר בר-חן הינו ממקימי מרפאת המומחים DMC המבצעת טיפולים לשיקום הפה, טיפולים אסתטיים ברפואת השיניים, הפה והלסת ובמטרה להגיע לתוצאות אליהן המטופלים שואפים.

השתלת שיניים בהרדמה - כיצד זה עובד_

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לקביעת תור לייעוץ