ציפוי חרסינה – כיצד מתבצע התהליך?

ציפוי חרסינה לשיניים נחשב בעיני רבים כגימור או כחידוש האיכותי ביותר לשיניים, שמעניק חיוך הוליוודי צחור וזוהר. הציפוי הדקיק, בעובי של לא יותר מ-0.5 מ"מ, מתבצע בדיוק מרשים באמצעות מחשב וחריטה או באופן ידני על ידי טכנאי מיומן ביותר. כיצד מתבצע התהליך משלב התאמת הציפוי ועד ליציאה מהקליניקה? 

ציפוי שיניים במאה ה-21

המהפכה הטכנולוגית של ימינו שיפרה לאין שיעור את תחום רפואת השיניים, שעד לפני כמה עשורים נחשבה לתחום רפואה כמעט נישתי, בשל הגישה הדנטלית והיכולות הטיפוליות הבסיסיות שהביאו לתוצאות חלקיות בלבד.

מכשור ותוכנות פורצות דרך, הפיחו קדמה מתבקשת בעולם הדנטלי, שמתכתב כיום עם תחומים קליניים ואסתטיים רבים במטרה לשפר את איכות חייהם של מטופלים רבים בכל רחבי העולם.

אחת הפונקציות הבולטות ברפואת השיניים של המאה ה-21 היא ציפויי החרסינה המודבקים על גבי השן הטבעית, מגנים עליה בעוצמה ובגאון ומעניקים לה מראה אסתטי מושלם ובגוון טבעי. ציפוי החרסינה הפך למזוהה ביותר עם עולם הזוהר של תעשיית הבידור, במסגרתו מאות ידוענים שיפרו את מראה החיוך שלהם והפכו אותו לאסתטי, אחיד ולבן ובכך הכתיבו דפוס יופי הנקשר לטבעיות ולבריאות הטובה.

 

מאפייני ציפויי החרסינה לשיניים

ציפויי החרסינה מחזיקים בכמה יתרונות, כשהראשון שבהם הוא העמידות. 15-20 שנים מפרידים בין טיפול הציפוי לבין טיפול החידוש, תוך שהחרסינה נשמרת בצורה טובה, אם כי ייתכן שיהיה צורך לחדש את חלקה בעקבות שינויים ביולוגיים שהתרחשו בחלל הפה לאורך התקופה.

ציפוי חרסינה - כיצד מתבצע התהליך?
ציפוי חרסינה – כיצד מתבצע התהליך?

ציפוי חרסינה צפוי להתאים לכל אדם ובכל גיל, ככל שהוא מיושם על גבי השיניים הטבעיות שלא עברו מעולם טיפול שורש. כמובן שגם למטופלים שעברו טיפולי שורש קיים מענה, אך הוא יהיה בדרך כלל בדמות כתרי זירקוניה, במסגרתם מתבצע ציפוי מחומר תואם לשם האחידות.

 

ציפוי חרסינה לשיניים – כיצד מתבצע התהליך?

את מהלך הטיפול מבצע בדרך כלל רופא שיניים המוגדר כמומחה אסתטיקה, שצבר ניסיון ביישום ציפויים שונים ושרכש את הידע והכלים המתאימים לביצוע הדמיות פיזיות ומוחשיות ולעבודה עם חומרי הציפוי, הכוללים בין היתר את חומרי ההדבקה ולעתים חומצה ייחודית שתימרח במטרה להגביר את החוזק.

במרפאות שיניים סטנדרטיות לרוב תקבלו הדמיות דיגיטליות שנראות כמו פלסטיקה מצועצעת, אך במרפאות דנטל מדיקל סנטר אנו מייצרים הדמיות פיזיות ומוחשיות בלבד לכלל מטופלי המרפאה.

את ציפוי החרסינה מייצרים במעמד הטיפול עצמו, על בסיס מודל וירטואלי בתוכנת כרסום מיוחדת. לאחר הכנת השיניים הכוללת השחזה עדינה (בציפויי חרסינה מדובר רק בחלק מצומצם מאוד מהמקרים, שכן ציפוי זה איננו מצריך השחזה לטובת ההדבקה והוא יבוצע רק ככל שדרושה הימנעות מעיבוי או הארכה יתרה מאוד של השן המצופה), השיניים יבודדו כדי למנוע חדירת רוק ולחות לתוך אזור ההדבקה.

כעת מורחים דבק ייעודי על גבי הציפויים ומדביקים אותם אל השן הטבעית בעדינות.

 

חומרים אפשריים להתאמת הציפוי

את הציפויים המיוצרים במעבדה מיד לאחר בדיקות ההדמיה, ניתן ליצור ממספר חומרים אפשריים:

חרסינה פלדספטית – מדובר בחרסינה בעלת מרקם אסתטי במיוחד, בעלת רמת שקיפות טבעית אך בחוזק יחסית לא גבוה (בהשוואה ליתר החומרים). לכן חרסינה זו תספיק לציפוי השיניים העליונות, אך לא תתאים לשיניים התחתונות בהן מופעלים כוחות לסת גדולים בהרבה.

ליתיום דיסילקט (EMAX) – האימקס מורכב מהיתוך של שתי מתכות קרמיות בעלות חוזק משמעותי בהרבה (400MPs, בהשוואה לחרסינה הפלדספטית שמגיעה רק ל- 100MPs). גם הפעם המראה האסתטי מצוין ומתאפשר למטופלים לבחור ברמת השקיפות הרצויה והמתאימה להם. כיום קיים גם אימקס ברמת 450MPs הנחשב למשופר ושרמת שקיפותו מושפעת מטיב החום שהופק בתהליך הייצור.

זהו גם הסוג האסתטי ביותר והמרפאות שלנו מטפלות בו בעיקר בשיניים הקדמיות, להבדיל מזירקוניה שנחשב מעט פחות אסתטי אך יעיל במיוחד ליצירת כתרים בשיניים הטוחנות בשל חוזקו.

זירקוניה – אחד מחומרי הטבע החזקים ביותר, המפיק רמת חוזק משמעותית שתורמת הן להגנה מוחלטת על השן והן לעיבוי או לטיפול בעקמומיות קלה מעצם הציפוי. הזירקוניה בהשוואה לחרסינה עבה יותר ובעלת שקיפות נמוכה, כך שהלובן הקורן ממנה מתקבל בגוון "עשוי" יותר, שחלק מהמטופלים יחשיבו כמעט מלאכותי. בנוסף, ציפוי זה נחשב יקר יותר.

 

לסיכום

ציפוי חרסינה לשיניים מבוצע בתהליך בטוח, על גבי שיניים בריאות וכמעט תמיד ללא שום סיבוכים. מרפאות DMC מזמינות אתכם להתייעצות בנוגע לשיפור מראה השיניים ולטיפולים האפשריים לאסתטיקה, במסגרתן נוכל לספק לכם מידע מותאם אישית בנוגע לציפוי המתאים לכם.

כל אדם שלא מרוצה ממראה השיניים שלו, מהגוון, חוסר האחידות בצורה או במנח, יוכל לבחור בציפוי חרסינה כפתרון אפקטיבי. בנוסף, הציפוי מעניק רובד נוסף של עמידות והגנה לקשת השיניים מפני כתמים, הצהבה, סדקים ושברים.

ציפוי החרסינה מתקבל במספר סוגי ציפויים, בעובי של 0.2-0.5 מ"מ לכל היותר. רופא השיניים נדרש תחילה לשייף מעט את השיניים על מנת ליישם עליהן דבק דנטלי שיאפשר קליטה טובה יותר של הציפויים. לאחר ההשחזה/ התאמה יודבקו הציפויים בכפוף לפרוטוקול הדבקה מקצועי – עלה אחר עלה ובמיומנות גבוהה. 

חשוב מאוד שהציפויים יודבקו על חזית השיניים בלבד, ללא "גלישה" לצידי השן. בנוסף, גם טכנאי המעבדה נדרש כאן לכישורים נרחבים, שכן בהיעדר מיומנות מושלמת, הציפוי לא יפיק את התוצאה המיוחלת.

מדובר בפתרון לתיקון פגמים קלים כמו עקמומיות, מרווח קל, פערים בעובי בין שתי שיניים סמוכות, הצהבה בחלק מהשיניים ועוד. ניתן להגיע למרפאת DMC להתייעצות בנוגע להתאמת הציפוי גם עבורכם. 

Picture of ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר בר-חן, מומחה לשיקום הפה מטעם משרד הבריאות הישראלי בעל למעלה מ-23 שנות ניסיון בתחום, במהלכן ניהל מרפאות לשיקום הפה בישראל, גרמניה וסין. בנוסף, ד”ר בר-חן הינו חבר פעיל באיגוד שיקום הפה, מומחה להשתלות מטעם איגוד ההשתלות הגרמני והאירופאי, חבר פעיל בארגון "האסתטיקה של הפנים" האמריקאי (AFEE) ומכהן כיועץ רפואי בכיר במספר מרכזים רפואיים בינלאומיים.

ד”ר בר-חן הינו ממקימי מרפאת המומחים DMC המבצעת טיפולים לשיקום הפה, טיפולים אסתטיים ברפואת השיניים, הפה והלסת ובמטרה להגיע לתוצאות אליהן המטופלים שואפים.

ציפוי חרסינה - כיצד מתבצע התהליך דנטל מדיקל סנטר

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לקביעת תור לייעוץ