כל המידע על שתלים דנטליים

שתלים דנטליים נחשבים כיום לפתרון מוצלח למילוי שיניים חסרות או החלפת שיניים הרוסות. זהו אחד מטיפולי שיקום הפה הנפוצים והמוכרים ביותר בתחום רפואת השיניים, שמייצר מהפך לטובה באיכות החיים של המטופלים, ביכולתם לחייך, ללעוס כראוי, לדבר, לנשום ולשפר את ביטחונם העצמי. אז מה חשוב לדעת בנושא? כל הפרטים נמצאים כאן:

מהו שתל דנטלי?

אפשר לדמות את השתל הדנטלי ל"עוגן" עבור הכתרים שנמצאים בחלל הפה: צורתו של השתל היא כמעין בורג שעשוי מסגסוגת טיטניום, המוחדר לעצם הלסת ומחליף הלכה למעשה את שורש השן שחסרה. כעת ניתן ליצור שן חלופית חדשה ואיכותית המאפשרת לקשת השיניים להיראות נפלא, בריאה ועמידה למשך שנים רבות.

את השן החלופית ממקמים על גבי השתל הדנטלי, כאשר שן אחת תסתפק בכתר ואילו כמה שיניים יזדקקו לגשר (מעין בר המחבר את הברגים אלו לאלו). שתלים דנטליים פותרים את החסר החלקי או המלא בשיניים ולכן יתאימו למצבים של חוסר בשן אחת ועד לחוסר מלא של כל השיניים בפה.

חשוב להדגיש ששתלים דנטליים נחשבים לתחליף האמין והבטוח ביותר לשיניים הטבעיות. הם מעניקים נוחות מקסימלית בכל פעולות הפה ופוטרים את המטופלים מלהשתמש בשיניים תותבות. מראה השתלים אטרקטיבי מאוד ושומר על מבנה הפנים והאסתטיקה שלהם בצורה מוצלחת מאוד ולאורך שנים רבות, לעתים אפילו לכל החיים.

כל המידע על שתלים דנטליים
כל המידע על שתלים דנטליים

השתלה דנטלית מיידית

הליכי ההשתלה המיידית מבוצעים כך שהשתל הדנטלי מתבצע מיד לאחר עקירת השן הפגומה. בפועל פעולה זו נמנעת מדילול העצם, שצפויה להתרחש באופן טבעי לאחר העקירה ולהאיץ את קצב ספיגת העצם.

למרות יתרונותיה של ההשתלה המיידית בחיסכון בפעולה כירורגית עתידית, לא תמיד ניתן לבצע עקירה והשתלה במעמד אותו הטיפול. למעשה קיימים מקרים שבהם אזור העקירה צריך להחלים לחלוטין לפני שתבוצע בו השתלה דנטלית, בעיקר מצבים שדורשים מלכתחילה תוספת של עצם, שתושתל בכיס השן שנעקרה.

 

העמסה מיידית לשתלים דנטליים

השיטה שבה מבצעים את השתלים באותו הטיפול וללא המתנה, נקראת בשפה המקצועית "העמסה מיידית". למעשה בכל השתלה דנטלית רגילה, נדרשים בין 3-6 חודשי המתנה שבהם תיבדק ההחלמה המקומית של האזור לפני שתיושם ההרכבה של השן מעל לשתל. העמסה מיידית לעומת זאת, מבצעת הרכבה מיידית לאחר ההשתלה ובמעמד אותו הטיפול, ללא המתנה.

טכניקה זו מכונה גם "השתלת שיניים ביום אחד" הודות לסיומה בתוך מספר שעות בלבד. היא מיושמת בעיקר בלסתות התחתונות וככל שנדרשים לפחות ארבעה שתלים לתמיכה בכל הקשת. השתלים יחוברו זה לזה על ידי פס מתחתי (גשר) המחבר אליו גם את השן או הכתר.

שיטה זו מיושמת בשנים האחרונות גם במקרה של שתל דנטלי יחיד שתומך בכמה שתלים או כתר, שתומכים בתותבת שלמה בלסת העליונה. אפשרות זו כמובן לא תתאים לכל המטופלים ודורשת עמידה בכמה תנאים מבחינת מצב הפה והמצב הרפואי הכללי, כך שהמומחה לשיקום הפה יסקור תחילה את האפשרות לכך.

 

יתרונות השתלים הדנטליים

לביצוע השתלים יש כמה יתרונות משמעותיים. בראש ובראשונה היתרון הברור מאליו, שחוסך מהמטופלים שימוש בתותבות נשלפות ומאפשר להם להשתמש בפה והשיניים כרגיל ובאופן קבוע. בנוסף, מדובר בהליך טיפולי יחסית קצר שמשפר את הרצון והנכונות של המטופלים לבצע את הפעולה ולהטיב עם בריאותם.

הודות למכשור הטכנולוגי שלוקח חלק כיום בתהליכי התכנון, סריקת מבנה השיניים, מדידת הקדחים ויצירת שתלים מותאמים אישית, ניתן לבצע את הפעולה בהתאמה מדויקת ביותר, שתמנע צורך בשיפור התוצאה או החלפתה בדיעבד. יתרון נוסף הוא כמובן היכולת לבצע את ההשתלות בתנאים כירורגים איכותיים, כך שנחסכים מהמטופל כאבים וקטן מאוד הסיכוי לסיבוכים כמו זיהום.

 

תהליך ההשתלה עובר דרך מספר שלבים

בראש ובראשונה תידרש בדיקה קלינית מקיפה ומפורטת לגבי המצב האישי של המטופל, כולל מצבו הדנטלי. הכירורג יצטרך לדעת במדויק כל פרט בנוגע למצבו הרפואי של המטופל – מחלות מהן הוא סובל, תרופות קבועות, רגישות לתרופות, רמת היגיינת הפה הנוכחית ויתר הרגלי החיים כמו עישון או צריכת קפאין.

הפרוגנוזה הרפואית תשפיע כמובן על אופן הטיפול ותוצאות ההשתלה. אם ניקח למשל חולה סוכרת שמעשן קופסה ביום ולא מקפיד על צחצוח השיניים, סביר להניח שהוא סובל מאובדן עצם שגרם לאובדן השיניים. כמובן שזוהי דוגמה מוקצנת מאוד, אך בהתקיימות מצבים רפואיים כאלו ואחרים צריך לבדוק את היתכנות ההשתלה ואת הפעולות המקדימות לה, לרבות הצורך ביצירת גבה עצם מספק להנחת השתלים.

מלבד מחלת הסוכרת, גם מחלת הסרטן, אוסטיאופורוזיס, תרופות נוגדות קרישה (קלקסן או אספירין לדוגמה) יצטרכו להילקח בחשבון וייתכן שיידרשו בדיקות נוספות כדי להשלים את המיפוי הרפואי המתאים.

השלב השני בביצוע ההשתלה כולל את כל הטיפולים המקדימים לה, כמו פצעים וכיבים, מחלות חניכיים וכן הלאה.

לאחר מכן, ניתן לקבוע את תוכנית הטיפול שבה תבוצע הדמיה שתקבע את כמות העצם הזמינה בפה ואת איכותה. בסיום שלב זה, ניתן יהיה לתאם את מועד ההשתלה עצמו.

במהלך הטיפול שבו יקובעו שתלים דנטליים, הרופא יבצע קדח קטן באמצעות מקדח דנטלי ייחודי וימקם אליו את השתלים. בסיום הפעולה החניכיים ייתפרו, כאשר במקרים המתאימים ניתן יהיה להרכיב על השתל עצמו כתרים זמניים או גשר כבר באותו הטיפול.

תקופת ההחלמה שחותמת את הליך ההשתלה הדנטלית תימשך בין 3-6 חודשים, במהלכה העצם עוטפת את השתל ונאחזת בו, עד לקבלת יציבות מלאה שמביעה את קליטתו בחלל הפה.

משקליטת השתל נסתיימה בהצלחה, אפשר יהיה להרכיב על השתל את המבנה והכתר, המשחזרים את כותרת השן המקורית. השתלים צפויים להחזיק בין 12-15 שנים, כמובן בהתאם לשגרת היגיינת הפה של המטופל והשמירה על בריאות השיניים.

 

חוסר התאמה להשתלת שיניים

ישנם מקרים שבהם הבדיקות הרפואיות משקפות חוסר התאמה להשתלת השיניים, כתוצאה מאובדן עצם שנגרם כאשר התרחש אובדן השיניים או כאשר התרחשה מחלת חניכיים כלשהי. גם כריתת גידולים (ממאירים או שפירים) וציסטות בחלל הפה משפיעה על נפח העצם ולכן במצבים אלו השתלים יוחדרו בדרך כלל לאחר טיפולי השתלת עצם.

השתלת העצם תוכל להתבצע יחד עם החדרת השתל עצמו, או בטיפול מקדים לכך וזאת על פי מידת החסר הקיים. הדרישה היא לכמות עצם שתאפשר אחיזה ועיגון ראשוניים לכל הפחות לשתל החדש, כך שאם כמות העצם מניחה את הדעת מבחינה רפואית, ניתן יהיה לבצע את ההשתלה.

מלבד עצם בכמות נמוכה שצפויה לדחות את מועד השתלים הדנטליים, ישנם גם מקרים נדירים של דחיית השתלים בפה: השתל לא נקלט היטב על ידי העצם ומתחבר אליה כמצופה, מה שעשוי לעבור גם ללא תופעות לוואי או כאבים ודלקתיות, אך יצריך להסיר את השתל ולבצע את התהליך פעם נוספת לאחר תקופת החלמה.

 

מעוניינים בהתאמת תוכנית טיפולים אישית?

מרפאות דנטל מדיקל סנטר למצוינות דנטלית מתמחות בביצוע שתלים דנטליים לרבות טיפולים מקדימים להשתלת עצם והרמת סינוס, המיושמים כחלק מהאמצעים הדנטליים היעילים ביותר לתהליך שיקום הפה ובריאות השיניים.

מרפאותינו מציעות את כל קשת טיפולי השיניים הקיימים תחת קורת גג אחת, מבלי לפנות למרפאות נוספות וללא צורך במעבר טיפולים אצל רופאי שיניים נוספים. המעבדה הפרטית של המרפאה ערוכה לשרת את כל מטופלנו באופן אישי ומדויק וכך גם הצוות המקצועי המסור, שיבנה לכם תוכנית טיפולים מותאמת אישית בהתאם לסריקת הפה ולאחר שיחת התייעצות ותיאום ציפיות בנוגע לאפשרויות ההשתלה.

אנו מזמינים אתכם לפגישת התרשמות מהמרפאה, הרופאים ומיטב האמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשותנו ולקבל הערכה מדויקת בנוגע לתהליך שיקום הפה הדרוש לכם.

מדובר במבנה שמוברג אל תוך עצם הלסת ומחליף בפועל את שורש השן החסרה. ברגע שהשתל נקלט בהצלחה (כלומר התכסה ברקמת חניכיים בכמות הנדרשת ליציבות מלאה), ניתן ליישם עליו כתר שמחליף את כותרת השן הטבעית בחלק החשוף שלה.

מדובר בשיטה מקובלת ופופולרית, במסגרתה ניתן לבצע השתלת שיניים ביום אחד. זהו טיפול שמתאים רק לחלק מהמטופלים ושמתמקד לרוב בשן אחת שבורה, רקובה או מתפוררת עם תקינות טובה בשאר השיניים.

מטופלים עם אובדן עצם, מחלת חניכיים, גידול או ציסטה בחלל הפה לא יוכלו לעבור את ההשתלה, אלא אם ניתן לבצע להם טיפול מקדים מסוים כמו למשל הרמת סינוס והשתלת עצם. התייעצות רפואית עם מומחה לשיקום הפה הכרחית מאוד לבחינת אפשרויות ההשתלה וכדאיותה. 

על פניו הטיפול מתרחש בהרדמה מקומית כך שאין כאבים במהלכו. כאבים קלים וחולפים יורגשו עם סיום הטיפול, אך ניתן לרסן אותם באמצעות משככי כאבים. אם ביצעתם השתלה והכאבים משמעותיים – בקשו להגיע לביקורת בהקדם אצל הרופא המטפל. 

Picture of ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר בר-חן, מומחה לשיקום הפה מטעם משרד הבריאות הישראלי בעל למעלה מ-23 שנות ניסיון בתחום, במהלכן ניהל מרפאות לשיקום הפה בישראל, גרמניה וסין. בנוסף, ד”ר בר-חן הינו חבר פעיל באיגוד שיקום הפה, מומחה להשתלות מטעם איגוד ההשתלות הגרמני והאירופאי, חבר פעיל בארגון "האסתטיקה של הפנים" האמריקאי (AFEE) ומכהן כיועץ רפואי בכיר במספר מרכזים רפואיים בינלאומיים.

ד”ר בר-חן הינו ממקימי מרפאת המומחים DMC המבצעת טיפולים לשיקום הפה, טיפולים אסתטיים ברפואת השיניים, הפה והלסת ובמטרה להגיע לתוצאות אליהן המטופלים שואפים.

כל המידע על שתלים דנטליים

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לקביעת תור לייעוץ