טיפול שורש – Root Tooth Treatment

טיפול שורש (Root Canal Procedure) נועד לתיקון שן פגועה, שהגיעה למצבה בעקבות הרס הדרגתי של השכבות העוטפות את השן: זגוגית, דנטין ולסיום מוך השן. נאמר לכם שתצטרכו לעבור טיפול שכזה? במרפאות DMC למצוינות דנטלית תוכלו לעבור טיפולי שורש באמצעות גישה ומכשור מתקדמים ביותר, המביאים להפחתה משמעותית בכאבים ומאיצים את קצב ההחלמה.

מתי צריך לעבור טיפול שורש?

רוב האנשים שמגיעים לטיפולי שורש, מאובחנים עם מצב מתקדם של עששת. חיידקי העששת הנפוצים חודרים דרך הרקמות החיצוניות של השן ובמצבם המתקדם, מגיעים עד לליבה שלו – מוך השן. זוהי הרקמה הפנימית ביותר שבה נמצאים כלי דם ועצבים. כל עוד העששת תישאר במוך השן בשלב זה, היא תיצור דלקת. כדי למנוע אותה וגם את הפגיעה הקבועה ברקמת העצם של השן, יש לעבור בהקדם טיפול שורש.

אופן הטיפול

טיפול שורש מתבצע על ידי פתיחת השן והסרה קפדנית של כל העששת הקיימת במוך ובתעלות השורש. לאחר מכן, יש למלא מחדש את השן בחומר מיוחד לסתימת חורים בשיניים. במצב מתקדם, תיתכן חלופה הכוללת את עקירת השן ובהתאם ניתן יהיה לשקול את ביצועה של השתלה דנטלית. הסימנים המובחנים לפגיעה בשן הם נפיחות בצוואר או בפנים, כאבים, איתור חור בשן, נפיחות בחניכיים או רגישות לקור וחום.

טיפול שורש - Root Tooth Treatment
טיפול שורש – Root Tooth Treatment

הכנה לביצוע טיפול שורש

את טיפולי השורש נהוג לבצע בהרדמה מקומית, אם כי הודות למכשור הטכנולוגי המתקדם שמצוי כיום בתחום הדנטלי, ניתן לבצע טיפול יעיל ובעל תוצאות מצוינות גם ללא הרדמה כלל (טיפול שיניים ללא כאבים). יחד עם זאת, חשוב לציין ששן "מתה" (כלומר שאבדה את החיות הטבעית שלה) היא שן שאיבדה את העצבים המקומיים שלה ולכן אין בה בהכרח תחושה יותר.

משהוחלט לבצע למטופל מסוים טיפול שורש, רופא השיניים יידרש לבצע לו תחילה מספר בדיקות הכנה. ראשית, עליו לבצע צילום רנטגן לשיניים, כאשר במקרים רבים יהיה צורך גם בסריקת CT תלת ממדית שתשקף תמונת מצב מלאה ומדויקת.

גם התשאול הרפואי והרקע הבריאותי של המטופל חיוניים וככל שמדובר במטופל עם סיכון לאנדוקרדיטיס (דלקת מסתמי הלב), בעיות בקרישת דם או סיכון מוגבר לדימומים, יש לדווח על כך מראש לרופא המטפל והוא ידאג להנחות בטיפול תרופתי או בביצוע בדיקות נוספות לפני כן.

ביצוע טיפולי שורש במרפאות DMC

הטיפול מבוצע על ידי כירורג מומחה ומקצועי בטיפולי שורש, שיבצע תחילה זריקת הרדמה מקומית לאזור הטיפול (כאמור, ההרדמה תתרחש בהתאם לצורך. במקרים של חרדה דנטלית קשה ניתן אף לשקול הרדמה מלאה). תחילה תיפתח זגוגית השן ותסולק כל העששת שהצטברה בשן ומסביבה באמצעות מכשור דנטלי ייחודי. לאחר מכן תוצא רקמת מוך השן ויבוצע ניקוי יסודי גם לתעלות השורש.

אנו משלבים בתהליך הטיפולי מכשור טכנולוגי משופר וחדשני שמסייע לפעולות הרפואיות ותורם תרומה משמעותית ביותר גם למטופלים, בפרט בתחושת הנוחות שלאחר הטיפול, שיעור הצלחתו והאצת קצב ההחלמה. המכשור המרכזי שלוקח חלק פעיל בטיפולי השורש הוא מיקרוסקופ טיפולי ולייזר שמסייע לסילוק מוצלח של הרקמה ועצירת הדימום, סתימת התעלות וסתימת השן.

במקרים רבים נוכל לסיים את כל הטיפול במפגש יחיד.

האם זה מסוכן וכואב?

החשש המוגבר ביותר של מטופלים הוא מפני הסיכונים והכאבים הכרוכים בכל טיפול שורש. אכן, הסיכונים המרכזיים שעלולים להיווצר בתהליך הכירורגי הם זיהום ודימום, אך הודות לגישת ההתערבות המזערית (טיפול זעיר-פולשני) והמכשור המעורב בה, נוכל לצמצם למינימום האפשרי את הסיכון לדימום ולהימנע ברובם הגדול של המקרים מזיהום.

על מנת להמחיש לכם את האפקטיביות והיתרונות שבביצוע טיפול שורש במרפאות דנטל מדיקל סנטר, תוכלו להרחיב לקריאה נוספת על הטיפולים שאנו מציעים בגישת ההתערבות המזערית ועל תרומתו האדירה של הלייזר הדנטלי להימנעות כמעט מוחלטת מסיכונים "מסורתיים" שמלווים כבר שנים את תחום כירורגיית השיניים.

לאחר הטיפול

בסיום טיפול השורש לא נדרשת השגחה מיוחדת, אך יש להימנע במשך מספר שעות משתייה ואכילה (בהתאם להנחיית רופא השיניים המטפל). ייתכנו כאבים חולפים שניתן לטפל בהם ביעילות רבה במשככי כאבים. בנוסף, חלק מהמטופלים ירגישו ברגישות מוגברת לחום או קור בימים שלאחר הטיפול, אך גם מצב זה חולף לאחר מכן.

כדי לשמר את תוצאת הטיפול ולהימנע מנזקים בריאותיים נוספים, חשוב להתחיל לשמור כראוי על היגיינת הפה ולבצע פעולות מסודרות, קבועות וקפדניות לשם כך. רופא השיניים ינחה אתכם כיצד לצחצח את השיניים כראוי, לבצע ניקוי תדיר באמצעות חוט דנטלי ולהשתמש באביזרי ניקוי נוספים.

לעתים קרובות טיפול שורש מעורר את הצורך בטיפול משקם, כך שהוא מלווה בהנחת כתר שמגן על השן לאורך זמן ומונע ממנה להיסדק, להישבר או להזדהם. אם השן נעקרה, ניתן כאמור להתחיל בתהליך השתלת שיניים, בהתאם לתכנון יעיל מצד הרופא המטפל.

הנחת כתר אחרי טיפול שורש

ככל שקיים חשש לכך שהאיטום שבוצע במעמד טיפול השורש לא יחזיק מעמד לעומת לחץ הלעיסות או שהוא עלול להיפתח שוב, יהיה צורך להניח כתר חרסינה או זירקוניה. ההחלטה על השימוש בחומר הכתר היא בהתאם לשיקול דעתו המקצועי של רופא השיניים. הכתר יתרום לשימור יעיל יותר של הסתימה שנוצרה ויביא לתוצאות מוצלחות לאורך זמן.

כך תדעו אם אתם זקוקים לטיפול שורש:

רק רופא השיניים המומחה מסוגל לאבחן ולקבוע באופן חד משמעי את הצורך בטיפול שורש ולאפיין אותו על בסיס הבדיקות, הצילומים והתשאול הרפואי הנערך למטופל.

יחד עם זאת, ישנם מקרים שבהם ניתן להבין עצמאית שדרושה התערבות דנטלית מסוימת וייתכן שיתברר כי מדובר בצורך לעבור טיפול שורש. בראש ובראשונה, חשוב להבחין ברגישות שמופיעה במגע לחום או קור. התחושה היא של מעין טמפרטורה "חודרת" או "פועמת" בתוך השן ושמאותתת כנראה על חור קטן שהלך והתקדם. סימן אפשרי נוסף הוא מעין גירוי או כאב נקודתי שבא והולך.

כמה זמן לוקח טיפול השורש וכיצד נדע שהוא הצליח?

משך טיפול השורש עומד בממוצע על שעתיים, כאשר הוא מכיל בתוכו הן את פעולת הניקוי והסרת המוך והן את איטום השן ובמידת האפשר הנחת כתר זמני כבר באותו הטיפול. במקרים שבהם לא ניתן עדיין להניח כתר זמני, יידרש תיאום טיפול נוסף שצפוי להיות קצר.

הודות למעבדה הפרטית של דנטל מדיקל סנטר, הממוקמת בכל אחת ממרפאותינו, ניתן לבצע מכלול רחב של טיפולים ללא צורך בהמתנה מצידכם וללא תיאום טיפול "מתמשך". ככל שניתן לבצע את הכתר כבר בטיפול השורש, ניקח את המידות המתאימות ונייצר את הכתר על פי הקביעה הרפואית בו במקום.

טיפול בלתי מוצלח יאובחן אך ורק על ידי הרופא המטפל ובמקרה כזה ניתן לתקן את הבעיה ולשפר את התוצאה כנדרש. נבהיר שהסיכוי לכך נמוך מאחר ומטופלנו מוזמנים למעקב ולביקורת בסיומו של כל טיפול, כך שאבחון הבעיות יהיה מהיר ויעיל תוך הימנעות מהיווצרות תסמינים.

מעניקים לכם את הטוב ביותר

במרפאות דנטל מדיקל סנטר למצוינות דנטלית, שמנו לעצמנו למטרה לשמש כמקום האיכותי, המקצועי והמתקדם ביותר שמעניק טיפולי שיניים מכל סוג – לכל המטופלים ובכל מצב שן קיים, ממורכב ועד פשוט ונקודתי. לבירור הצורך בקבלת טיפול שורש, פנו אלינו ונתאם פגישת התייעצות מקדימה עם אחד המומחים שלנו.

תלוי בחומרת הבעיה. כאשר חיידקי העששת יוצרים חור בשן – לרוב תבוצע סתימה. אך אם הנזק גדול יותר, כלומר שהעששת כבר חדרה למוך השן (המרכז העצבי של השן, בו נמצאים גם כלי דם), יהיה צורך לעבור טיפול שורש.

כלל האצבע בתחום הרפואה הדנטלית הוא שיש לעשות כל דבר על מנת להציל את השן הטבעית, שבריאותה גם ביחס לכל יתר העצמים בחלל הפה היא הטובה ביותר. אף שן מלאכותית איננה מהווה תחליף מדויק לזו הטבעית, מה גם שישנם סיכונים בביצוע השתלה דנטלית מהם עדיף לעתים להימנע.

בהחלט, מה שאומר שהוא מתבצע תחת הרדמה מקומית, כך שהמטופלים אינם חשים בכאבים. אם השן פגועה קשה ביותר כך שגם העצבים שבה כבר אינם מגיבים, אפשר לעבור את הטיפול גם ללא הרדמה כלל, משום שהשן "מתה" ואין בה תחושת כאב.

במקרה כזה יהיה צורך לעבור טיפול שורש חוזר, בו מסירים את הסתימה ומנקים ביסודיות רבה יותר את כל תעלות השורש. לטיפול החוזר יש סיכונים מסוימים שצריך להביא בחשבון ולכן חשוב לבחור מראש ברופא המיומן והמנוסה ביותר בנמצא.

Picture of ד"ר דורון בר חן

ד"ר דורון בר חן

ד"ר דורון בר חן
צריכים ייעוץ מקצועי?
מלאו פרטים וניצור עמכם קשר בהקדם

מאמרים מקצועיים מהבלוג שלנו:

חזרה לחלק מסויים במאמר

Dental Medical Center

מרכזי מומחים לרפואת שיניים

לוגו דנטל מדיקל סנטר
שיחת ייעוץ - ללא עלות
מלא/י את הפרטים בטופס, ונציגינו יחזרו אליך לשיחת ייעוץ בהקדם.