שיקום הפה ביום אחד? לא לכל אחד

מטופלים מעדיפים מטבע הדברים לעבור טיפולים כמה שיותר נקודתיים, בהם אפשר להשלים את הכל "בפעימה אחת" ולהימנע מהמשכיות שמעכבת את התוצאות. טיפולי שיקום הפה ביום אחד נועדו לספק מענה בדיוק לסוגיה הזו, אך הם יתאימו רק לחלק מסוים מאוד מהמטופלים. האם אתם משתייכים לאותו החלק?

גם שיקום פה ביום אחד דורש הכנות מקדימות

אנשים שסובלים מאובדן של כמה שיניים ואפילו חלק גדול מאוד מהן, יכולים כיום לזכות בטיפול שעל פניו נשמע כמו פסגת השאיפות: נכנסים לטיפול שאורך כארבע שעות ויוצאים ממנו עם שיניים חדשות, קבועות ובמראה טבעי ויפהפה.

אלא שלפני שנמשיך בלתאר למי מתאים שיקום הפה ביום אחד, חשוב להבהיר עניין מרכזי: אם יש לכם בעיה מסוימת בחלל הפה, תתבקשו לבצע טיפולים מקדימים כמו עקירות, הרמת סינוס או השתלת עצם, במקביל למספר מפגשים מקדימים עם רופא השיניים לצורך בדיקות, הדמיות ותכנון לתהליך השיקום המגדיר גם את המראה הסופי של חלל הפה.

 

מה מתרחש בשיקום הפה ביום אחד?

שיקום הפה ביום אחד למעשה מקצר ככל האפשר את התהליך שעד לפני מספר שנים נחשב למורכב במיוחד והתמקד בהשתלות: החדרת שתל דנטלי, כלומר בורג מטיטניום אל גבי העצם, עליו הלבשת מבנה שמחבר בין השתל והשן (כתר) ועבודה בפעימות כך שהלסת התחתונה תושתל קודם וכעבור מספר חודשים הלסת העליונה.

כל תקופת ההשתלה עוברת באמצעות שתלים זמניים שמדמים את התוצאה המקורית, אך כשזו תיושם, היא תיראה הרבה יותר אסתטית והולמת את החיוך הרחב.

שיקום הפה ביום אחד? לא לכל אחד
שיקום הפה ביום אחד? לא לכל אחד

אז איך הדברים מתקצרים כאן בעצם? שיקום הפה ביום אחד הוא שיטה חדשנית הקרויה בשפה המקצועית "העמסה מיידית". בשיטה זו, מלבישים את המבנה (לרוב כתר זירקוניה או חרסינה) מיד לאחר החדרת השתל לתוך עצם הלסת, ללא שימוש במבנה זמני כלל.

השיטה המפורסמת ביותר בהקשר הזה היא שיטת ALL ON 4 שתתאים לסט שלם של שיניים, הודות לתמיכה מרובעת של שתלים בכמות רבה של כתרים (מבצעים שני שתלים למטה ושניים למעלה, העומדים בלחצים ובעומס משמעותיים). שיטה זו בחלק מהמקרים תיושם גם כשישה שתלים ונקראת ALL ON 6.

חשוב לציין שעם כל ההתקדמות הטכנולוגית בתחומי רפואת השיניים – גוף האדם נשאר גוף האדם ולכן זמני ההחלמה וקליטת השתל בצורה מיטבית ינועו בין 4 ל-6 חודשים.

 

האם מדובר בשיטה מומלצת?

שיקום הפה ביום אחד בשיטה זו, מתרחש על ידי אחיזה מכאנית שבמסגרתה דפנות השתל ועצם הלסת מתחככים. אמנם עם הזמן מתהדק החיבור בין השתל ללסת והופך בריא וחזק, מה שיאפשר לו לעמוד בעומסים רבים לאורך זמן, אך בתקופה הראשונה החיבור לא חזק מספיק ולכן דורש מיומנות רבה ביותר בתהליך ההשתלה, שתמנע את קיצור אורך חיי השתל וסיכונים בהצלחת ההשתלה הרצויה.

ועם זאת, שיקום פה הדרגתי מקבל מקום לריפוי ארוך יותר של הרקמה, במסגרתו יתרחשו קליטת השתל והתאחותו כראוי. תהליך זה מביא ליצירה של יציבות ביולוגית טובה ורצויה הנקראת בשפה המקצועית: אוססאואינטגרצה.

חסרונות נוספים שייתכנו בשיקום הפה ביום אחד מתייחסים בעיקר לביצוע ברמת מיומנות ומקצועיות ירודה מצד המרפאה ורופא השיניים המטפל, או להליכים שיושמו שלא באמצעים טכנולוגים מתאימים, למשל ללא תוכנה המספקת את מיקום הקידוח המדויק שבו יש להחדיר את השתל בפה של המטופל הספציפי. חסרונות אלה יהיו בדרך כלל דלקות, קליטה לא מוצלחת של השתל או שבר בשן עצמה.

 

למי לא מתאים לעבור שיקום פה ביום אחד?

הזכרנו כבר את העובדה שמטופלים הזקוקים לטיפולים מקדימים אינם יכולים לעבור שיקום פה ביום אחד, זאת בשל הצורך לספק מענה רפואי במקרים הבאים, כדי שיהווה בסיס לפעולות שיקום הפה:

  • טיפול בנסיגת חניכיים, דלקת חניכיים, מחלה או זיהום
  • מענה למחסור קיים בעצם הלסת (הרמת סינוס והשתלת עצם)
  • צורך בעקירת שיניים שבורות, סדוקות או מתפוררות (במקרים מסוימים מתאפשר ביום ההשתלה עצמה אך לא בכולם)

אם אינכם סובלים מאחד המצבים הללו, ייתכן שתוכלו לעבור שיקום פה ביום אחד בלבד. אנו מזמינים אתכם להתייעצות ראשונית עם מומחי השיניים של DMC בה נבחן את התאמתכם המדויקת.

שיטת השתלת השיניים ביום אחד (נקראת גם: העמסה מיידית) תתאים למצבים של אובדן שן אחת או יותר, בקרב מטופלים בעלי בריאות פה תקינה ביתר השיניים וללא רקע רפואי מגביל. שיטה זו מאפשרת לבצע את השתלים ועליהם מבנה כתר זמני, כך שהמטופלים יוצאים מהמרפאה עם חיוך מלא וחדיש.

הדבר תלוי מאוד בהשתקמות השיניים ובריאותן מאז אותה מחלת חניכיים, אם כי במקרים רבים מומחה השיקום עשוי להסתייג מביצוע השיקום בבת אחת ויעדיף לבנות תוכנית טיפולית שמרנית יותר, שלא תפגע בשום אופן בחלל הפה הרגיש. 

מכיוון שלרוב הליכים אלה מתייחסים להשתלה דנטלית, הם זקוקים לטווח החלמה של 4-6 חודשים שלאחריו תיבחן הצלחת ההשתלה. אם השתלים נקלטו כמצופה, ניתן יהיה להתקין את הכתרים הקבועים. 

בפירוש לא. רק מומחים לשיקום שרכשו השכלה ספציפית בתחום זה ועומדים בכל הנחיות מערכת הבריאות כנדרש רשאים לבנות תוכניות השתלה וליישם אותן. במרפאות DMC תוכלו להתרשם מהרמה המקצועית ואפשרויות הטיפול מצד המומחים המוסמכים שלנו ולקבל כל מידע נוסף בנוגע לתהליכי הטיפול. 

Picture of ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר בר-חן, מומחה לשיקום הפה מטעם משרד הבריאות הישראלי בעל למעלה מ-23 שנות ניסיון בתחום, במהלכן ניהל מרפאות לשיקום הפה בישראל, גרמניה וסין. בנוסף, ד”ר בר-חן הינו חבר פעיל באיגוד שיקום הפה, מומחה להשתלות מטעם איגוד ההשתלות הגרמני והאירופאי, חבר פעיל בארגון "האסתטיקה של הפנים" האמריקאי (AFEE) ומכהן כיועץ רפואי בכיר במספר מרכזים רפואיים בינלאומיים.

ד”ר בר-חן הינו ממקימי מרפאת המומחים DMC המבצעת טיפולים לשיקום הפה, טיפולים אסתטיים ברפואת השיניים, הפה והלסת ובמטרה להגיע לתוצאות אליהן המטופלים שואפים.

שיקום הפה ביום אחד לא לכל אחד דנטל מדיקל סנטר

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לקביעת תור לייעוץ