מהם תפקידיו של רופא פה ולסת?

כל תחום שבו נדרש מענה רפואי מקצועי, כפוף להתייעצות מקדימה עם מומחה מתאים. רופא פה ולסת הוא אכן רופא מומחה לתחום זה, שצבר ידע וניסיון מעשי עשיר וערוך לבצע מגוון רחב של טיפולי שיקום ובריאות לחלל הפה, מבנה הלסת וכמובן כל קשת השיניים. אז מהם תפקידיו של רופא פה ולסת וכיצד הוא ישפר את הבריאות והחיוך שלכם? הכל כאן:

על רפואת פה ולסת והרופאים המתמחים בה

רפואת הפה והלסת היא אחת מתוך שבע התמחויות ברפואת שיניים שמהן ניתן לבחור. מדובר בתחום קשה ומורכב, הדורש שנים של ניסיון ובקיאות מגוונת ויש המזהים אותו כ"עילית" רפואת השיניים בכללותה בשל כך.

מומחי פה ולסת אינם נחשבים לרופאי שיניים בלבד, אלא למי שמתמחים בכל תחומי הפה והלסת לרבות התפקוד, המבנה ובריאותם. לא מדובר רק בטיפולי שיניים, אלא במגוון מחלות שמשתייכות לחלל הפה, פגמים קיימים במבנה הלסת ועוד שלל תחומים שנדרש להם מענה מקיף ומקצועי ברמת הייעוץ ותכנון הטיפול והן בביצוע הטיפול בפועל.

טיפולים אלו יכולים להתבסס גם על רקע רפואי אחר, כמו למשל מחלה שהשפיעה על מצב הפה והלסת, דוגמת סוכרת או מחלת כליות. רופא הפה והלסת יתאים את תוכנית הטיפול לכל מטופל בהתאם למצבו והרקע הרפואי שלו ועל פי הצורך הטיפולי והנסיבות שלפניו.

רופאי פה ולסת מתמחים גם ב:

  • אפטות וכיבים כרוניים
  • תחושת יובש מוגברת וקבועה
  • שלפוחיות חניכיים
  • כרבים במפרקי הלסת או קשיי תנועה
  • בעיות בשרירי הלסת
  • גידולים בתוך חלל הפה
  • ביצוע טיפולים מורכבים כמו השתלות שיניים או עצם

כירורג פה ולסת מטפל לא פעם בפציינטים שנפגעו בתאונות או שנחבלו בפניהם וסובלים משברים או קריעות הדורשים תיקון רפואי מקיף. 

מהם תפקידיו של רופא פה ולסת?
מהם תפקידיו של רופא פה ולסת?

מתי פונים לרופא שיניים ומתי לרופא פה ולסת?

כפי שקראתם, לרופא הפה והלסת תפקידים רבים שנכנסים תחת מטריית הכשרתו המקצועית. אך יחד עם זאת, קשה לעתים להבדיל בין הצורך בפנייה לרופא כזה לבין פנייה לרופא שיניים שאיננו מומחה פה ולסת. אז מתי פונים לרופא השיניים ומתי לרופא פה ולסת?

אם נדרש טיפול בשבר בלסת, או שקיימת בעיה במפרק הלסת. אם קיים צורך בניתוח כירורגי הכולל השתלת שיניים או השתלת עצם. אם נדרשות עקירות כירורגיות או הנחת קיבוע לשיניים, קיים צורך בניתוח חניכיים וכן הלאה – אלו דברים שנמצאים בתחומי אחריותו של רופא פה ולסת בלבד.

ניתן להבין שמדובר ברופא שמתמחה בסוג מורכב מאוד של טיפולים, כך שלא מדובר רק בפעולות דנטליות פשוטות כמו טיפול שורש או סתימת חורים בשן. בנוסף, מומחה הפה והלסת מעורב בכל תהליך שמתייחס לחיבור בין שיניים ולסת, למיקום השיניים בחלל הפה והשפעתן על מבנה הלסת, כך שאין מצידו התייחסות יתרה למצב השן עצמה, בה יטפל רופא השיניים.

 

תחומי אחריות ברפואת פה ולסת

מומחי פה ולסת לא נשארים רק בגזרה האסתטית של בריאות הפה והשיניים ומתמחים גם בטיפולים שמונעים נזק חמור וקשה יותר בפה של המטופל, כולל נזקים שעלולים להשליך גם על הבריאות ביתר איברי ומערכות הגוף. כדוגמה בולטת ניתן להזכיר את פעולת הסרת הגידולים מתוך חלל הפה – שפירים וממאירים כאחד. זהו הליך כירורגי הדורש קפדנות רבה לצד מיומנות גבוהה, משום שהגידול עלול להפוך למסכן חיים.

תחום נוסף שנמצא באחריותו של רופא פה ולסת הוא טיפול במומים ועיוותים מולדים אצל תינוקות וילדים בחלל הפה, או כאלו שמבוגרים שלא טופלו בילדותם עדיין סובלים מהם.

בתחום הפה והלסת ניתן למצוא מגוון רחב של טיפולים סטנדרטיים, לצד כאלו שנדרשת בהם התערבות ניתוחית מצד כירורג פה ולסת. ניתוחי לסת נחשבים לתהליך ניתוחי קריטי במיוחד, שבו קיים הצורך לעצב ולשקם, לעתים גם לחלוטין, את אזור הלסת התחתונה או הסנטר.

אפשר להביא כדוגמה לכך אנשים שסובלים בפניהם מא-סימטריה שמקורה במבנה לקוי של הלסת וגם עיוותים שונים בעצמות הפה, או מגבלות בדיבור והלעיסה. טיפולים אלו בדרך כלל מועברים לרופא פה ולסת ככל שלא נמצא להם פתרון רפואי אחר בתחומי טיפול אחרים וככל שנדרשת התערבות ניתוחית שתשקם את המצב אחת ולתמיד.

רופא הפה והלסת יחליט מהו סוג הניתוח או ההליך הטיפולי הנדרש כדי לטפל כראוי בבעיה. לעתים זו תהיה השתלת עצם באזורים שבהם חסרות שיניים וכתוצאה מאובדנן התרחשו שינויים במבנה ופעולת הלסת. לעתים זה יהיה ניתוח להסרת שיניים כלואות שדחפו את החיצוניות ובכך השפיעו על כל קשת השיניים ומראה הפה. אפשרויות נוספות הן של טיפול במחלות וגידולים שמקורם בלוטות הרוק, פתולוגיה שפירה וממאירה בכל אזורי הראש והצוואר או סינדרומים ומומים הגורמים לעיוותים.

 

כיצד לבחור רופא פה ולסת מתאים?

מכיוון שרפואת הפה והלסת כוללת טיפולים מורכבים שנחשבים כנגזרת של תחום הרפואה הכללית, אך מבוצעים תוך מומחיות בכירורגיה, חשוב שהרופא המטפל יהיה מומחה פה ולסת המשמש גם כרופא כירורג. למעשה, הגדרת חיפוש זו פותרת את המטופלים מלקבל את שירותיו של רופא שיניים חסר התמחות בכירורגיה, במיוחד כאשר הם זקוקים למענה למחלה או בעיה כפי שפורטו עד כה.

הנחת היסוד היא שככל שהטיפול הנדרש הוא מורכב יותר, כך הולך ופוחת מספר הרופאים שמסוגלים לבצע אותו בפועל. קיים הבדל בין טיפול שיניים פשוט כמו עקירה לבין רופא שמחזיק בהתמחות ספציפית, שלרוב מיושמת בבתי החולים או במרפאות ייחודיות.

 

בדיקת הכשרתו של רופא הפה והלסת

כאשר בוחרים רופא פה ולסת ובפרט כזה שמתמחה בכירורגיית פה, חשוב לבדוק את הכשרתו והיכן בוצעה. התקנות בישראל מסמיכות את משרד הבריאות לספק אישורי הסמכה לכירורג הפה והלסת והוא יינתן רק אם הרופא ביצע התמחות של חמש שנים בבית חולים במחלקת כירורגיית פה ולסת, מחלקת כירורגיה כללית, מחלקה אורתופדית, פתולוגית, אוראלית או הרדמה וטיפול נמרץ.

בנוסף, הרופא המתמחה נדרש לשתי בחינות מסכמות ולביצוע מכסת ניתוחים מסוימת, על מנת שיקבל את רישיונו בסיום ההתמחות. אם רופא הפה והלסת שבחרתם לא יכול לפרט את הכשרתו או שלא קיים לו רישיון ממשרד הבריאות, צריך להעלות גבה בנוגע לתחומי מומחיותו האמיתיים.

עוד חשוב לבדוק את חברותו של אותו הרופא בהסתדרות לרפואת שיניים. בדומה לחברות בלשכת עורכי הדין, גם לרופאי השיניים קיימת לגיטימיות מקצועית מכוח השתייכותם לאיגוד שנמצא בפיקוח. 

 

קבלת המלצות על רופא מתאים

מומלץ לקבל חוות דעת והמלצות ממכרים, שמהן אפשר להתרשם לא רק מהמקצועיות אלא גם מהיחס האישי של הרופא והיכולת שלו לגלות סימפתיה, הקשבה ורגישות למטופליו – לפני, במהלך ואחרי כל טיפול.

אנו ממליצים להגיע להתרשמות פיזית במרפאה עצמה, להתייחס לנראות ולאסתטיקה שלה, לשוחח עם אנשי הצוות ולא לשכוח להביט בתעודות הכשרה מתאימות ולהפנות שאלות לגבי אותו רופא וניסיונו, הגישות הטיפוליות שלו ודרכי עבודתו.

 

מעוניינים להתייעץ עם רופא פה ולסת מקצועי?

מרפאות דנטל מדיקל סנטר למצוינות דנטלית מעמידות לרשותכם את כל שירותי רפואת השיניים תחת קורת גג אחת, תוך שימוש בטכנולוגיה המתקדמת ביותר ויישומה על ידי צוות רופאים מיומנים ומוסמכים.

זה המקום לציין: ד"ר דורון בר חן הינו מומחה לשיקום הפה והמנהל הרפואי של המרפאות שלנו – כך שאתם בידיים טובות.

בנוסף לכל מרפאה מעבדה פנימית ופרטית המשרתת את מטופלנו בלבד, החוסכת זמן המתנה יקר וצורך בקביעת תורים נוספים. המומחים שלנו ברפואת פה ולסת יספקו לכם מענה מקיף בנוגע לכל סוגיה ותוכלו לתאם עמם פגישת התייעצות מקדימה במרפאה לשאלות והתרשמות.

תפקידיו מגוונים מאוד וחולשים על בעיות בחלל הפה כמו כיבים כרוניים, גידולים בחלל הפה, מומים או עיוותים מולדים, תופעות כמו ריפיון שרירי הלסת או תחושת יובש קבועה ומוגברת וכן מתן טיפול כירורגי למצבים מורכבים של אובדן שיניים או עצם, ריקבון והתפוררות/ שברים המצריכים השתלה או שיקום בפה ובלסת. 

לימודי רפואת שיניים, חמש שנות התמחות במחלקה כירורגית רלוונטית (כללית, פתולוגית, אוראלית, טיפול נמרץ, כירורגית פה ולסת וכיוצ"ב) ושתי בחינות סיכום. בנוסף, על מנת לקבל רישיון רשמי ממשרד הבריאות, נדרשת מהרופא הגעה למכסת ניתוחים מסוימת.

לא. ככל שמדובר בפעולה דנטלית שאין בה מורכבות גבוהה או צורך בניתוח כירורגי, ניתן לתאם את הטיפול אצל רופא השיניים.

ככל שמדובר בלסת התחתונה, מקובל להמתין עד לנשירה טבעית של שיני החלב. אם מדובר בלסת העליונה, סביר להניח שתבוצע עקירה אותה מבצע רופא השיניים. כאשר מדובר בשיניים כלואות, ייתכן שרופא השיניים יפנה אתכם למומחה פה ולסת, על מנת לקבוע את השמירה האופטימלית על מבנה לסתי תקין.

Picture of ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר דורון בר חן - מומחה לשיקום הפה

ד"ר בר-חן, מומחה לשיקום הפה מטעם משרד הבריאות הישראלי בעל למעלה מ-23 שנות ניסיון בתחום, במהלכן ניהל מרפאות לשיקום הפה בישראל, גרמניה וסין. בנוסף, ד”ר בר-חן הינו חבר פעיל באיגוד שיקום הפה, מומחה להשתלות מטעם איגוד ההשתלות הגרמני והאירופאי, חבר פעיל בארגון "האסתטיקה של הפנים" האמריקאי (AFEE) ומכהן כיועץ רפואי בכיר במספר מרכזים רפואיים בינלאומיים.

ד”ר בר-חן הינו ממקימי מרפאת המומחים DMC המבצעת טיפולים לשיקום הפה, טיפולים אסתטיים ברפואת השיניים, הפה והלסת ובמטרה להגיע לתוצאות אליהן המטופלים שואפים.

מה תפקידיו של רופא פה ולסת

יש לכם שאלה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

לקביעת תור לייעוץ