מהי הקצעת שורשים?

הקצעת שורשים או בשמה המוכר יותר – ניקוי חניכיים עמוק, מהווה את סוג הטיפול האפקטיבי ביותר למחלות חניכיים שעשויות להוביל לנסיגת חניכיים, ניידות ואף אובדן שיניים. הטיפול מבוצע על ידי רופא מומחה למחלות חניכיים וכולל הסרה של רובד רעלני החיידקים, אבנית ודלקתיות. הנה כל מה שחשוב לדעת על הנושא:

זהירות, מחלת חניכיים

הצטברות של פלאק על גבי השיניים, גורמת לדלקת חניכיים שבמסגרתה נוצרת רגישות לחום ולקור, כאבים ודימומים בעת הצחצוח ולעתים גם ריח רע מהפה. הפלאק (הצטברות חיידקית) היא עניין נפוץ, שנגרם אצל כ-80% מהאוכלוסייה בעולם, אך אין זה אומר שצריך להזניח את הטיפול בנושא.

למעשה, מי שיזניח את הטיפול בדלקת החניכיים ובעששת הקיימת, עלול להביא לנזק בלתי הפיך לשיניים, הגורם להרס מבנה השן וחומר השן הבריא ומביא לניידות (התרחקות ונסיגת השיניים) ואובדן שיניים הדורשים ניתוחים וטיפולים ממושכים ויקרים.

מכיוון שהזיהום החיידקי הוא פקטור להתקדמות מחלת החניכיים, הסרתו היא תנאי מרכזי בטיפול במחלה ובריפוי ממנה. ככל שהמחלה תתקדם ללא טיפול מתאים, ייווצרו כיסים בין השן לרקמות, שגם אליהם יגיעו חיידקים רבים וימשיכו להרוס ולפרק את מבנה העצם.

כיצד מתרחש טיפול הקצעת שורשים?

טיפול הקצעת שורשים מתרחש על ידי רופא, שיבצע ניקוי יסודי בהרבה מזה שמבוצע באופן שגרתי אצל השיננית. הטיפול הוא למעשה סדרת טיפולים, כך שבכל אחד מהם תתרחש התמקדות באזור פה שונה.

מהי הקצעת שורשים?

הטיפול עצמו נחשב לפשוט לביצוע והוא מיושם בשני שלבים מרכזיים:

• בשלב הראשון – הרדמה מקומית באזור הטיפול
  • בשלב השני – ניקוי עמוק באמצעות כלים ייעודיים ורגישים.

לעתים קרובות ישתמש הרופא גם בשטיפות עם חומרים אנטי בקטריאליים שמחריבים את אוכלוסיית החיידקים ששרדה את הניקוי העמוק. בספרות המקצועית נחשבת הקצעת שורשים ליעילה במיוחד לבלימת התקדמות דלקות חניכיים ולצמצום עומק הכיסים, כך שמסת החיידקים הקיימת תפחת.

ייתכן שיוחלט גם על שימוש בתכשירי שחרור מושהה, הפולטים לאורך זמן ממושך יותר את החומרים האנטי בקטריאליים ומביאים לצמצום מסיבי של החיידקים באזור קו החניכיים.

התוצאה הטיפולית הרצויה

בסיום הטיפול קיימת רגישות מקומית וחולפת. כמה ימים לאחר מכן כבר יהיה ניתן לזהות קיבעון גדול יותר בקרב שיניים שעד כה היו ניידות, מה שמסמן תוצאה חיובית ביציבותן מכאן והלאה. כעת חשוב מאוד לקבל הנחיות לשמירה טובה וקפדנית מאוד על היגיינת הפה, כדי למנוע הישנות של המקרה.

אם הקצעת השורשים טיפלה במחלת חניכיים בתצורה קשה ואגרסיבית, ייתכן שיהיה צורך להחלים באמצעות נטילת אנטיביוטיקה לפרק זמן מסוים. גם האנטיביוטיקה כשלעצמה בולמת התקדמות במחלת החניכיים.

מתי תבוצע הקצעת שורשים ולא ביקור אצל השיננית?

כדי להבין זאת, חשוב להכיר תחילה את מבנה השיניים והחניכיים. כאן מרכיבים את השיניים שני חלקים: שורש, המחזיק את השן במקומה וכתר, המשמש ללעיסה, פירוק וחיתוך של המזון. שורש השן נמצא בתוך החניכיים עצמן וכל שן נתמכת על ידי עצמות קטנטנות הממוקמות גם הן בתוך החניכיים ותפקידן הוא לקבע את השיניים במקומן.

וכעת למבנה השן, המורכב משלושה חלקים: בשכבה החיצונית של כל שן, קיים חומר קשיח בשם אמייל, העשוי ממינרלים (96%). החלק שמתחתיו קרוי דנטין ולו גוון מעט יותר צהבהב ופריכות מסוימת ביחס לאמייל. החלק הפנימי ביותר בשן הוא מוך השן ובו רקמות רכות שמספקות חומרים חיוניים ומזינים ולצידן ריכוז משמעותי של עצבים וכלי דם. לא בכדי, הרס וריקבון שיניים שגורם לחשיפת מוך השן יוצר כאבים עזים ומהווה מטרד רב.

ומה לגבי החניכיים? במצבן הרגיל הן צמודות ללסת ובגוון ורוד. במצב של מחלת חניכיים, יהפוך הגוון לכהה יותר המלווה בהתנפחות ודימום. כאשר קיימת דלקת חניכיים או בעיה כרונית מסוימת כמו דימום בצחצוח או רגישות לחום וקור, יש לטפל בהם באמצעות הקצעת שורשים.

עד לאותה נקודה, ייתכן שהאדם הסובל מדלקת טיפל בשיניו אחת לתקופה אצל השיננית, אך מבלי לדעת על התפתחות מחלת החניכיים, שבתחילת הדרך איננה מורגשת כלל. למעשה, רוב הסובלים ממחלת חניכיים ירגישו בה בהפתעה גמורה.

ככל שהמצב יימשך, כיס החניכיים ייפער ולא יינתן טיפול מיידי ומדויק, הדלקת תהפוך למחלת חניכיים כרונית שממנה הדרך להריסת מבנה השן עד מוך השן תהיה קצרה ובלתי הפיכה. לכן כאשר מאבחנים מחלת חניכיים, דרושה גם קביעה לגבי הטיפול המשקם והמשמר. אם מדובר באבחון של מחלה מתקדמת שצריך לבלום כאן ועכשיו, יש צורך לבצע הקצעת שורשים שבה יגורדו החניכיים ויבוצע ניקוי עמוק של שורש השן בהרדמה מקומית.

מעקב והמשך טיפול

גרידת החניכיים או הקצעת שורשים, הם הדרך האופטימלית להתגברות על דלקות חניכיים ומחלות חניכיים מתקדמות. כדי למנוע את הישנות התחלואה, צריך להנחיל גם הרגלים טובים ורצויים לשמירה על היגיינת הפה מכאן והלאה. כגון ביקור אחת ל 6 חודשים אצל שיננית. לכן מטופלים שעד כה הזניחו את הטיפול בשיניים, יצטרכו בראש ובראשונה להיערך לסדר עדיפויות חדש, שבו תחזוקת הפה מקבלת יותר זמן, מקום ואמצעים בשגרת היום יום.

בתקופה שלאחר הטיפול, יש להקפיד על צחצוח שיניים פעמיים ביום, ניקוי עם חוט דנטלי ושטיפת פה באמצעות נוזל המטפל בדלקות חניכיים. כמו כן חשוב מאוד להגיע לטיפולי המשך במועדים שנקבעו ולהימנע מדחייתם, על מנת שהרופא יוכל להעריך האם הבעיה נפתרה או שיש צורך לטפל במהירות בבעיה שעודנה קיימת. יהיה צורך להמשיך להגיע לניקוי עמוק במרפאה אחת למספר חודשים וזאת לפי המלצת הרופא המטפל.

כפי שציינו קודם, טיפולי הקצעת שורשים מלווים לעתים גם בטיפול תרופתי תומך, שמשפר את התוצאות. התרופות הנפוצות הן פריוצ'יפ – מעין שבב המוחדר למקום הטיפול ומפריש חומר חיטוי שנספג ברקמות תוך מספר ימים ובכך מפחית דלקת מקומית, ואמדוג'יין – חלבון גדילה שמקדם את התחדשות הרקמות בסיום הטיפול.

אמצעי נוסף הוא בטיפול אנטיביוטי, שבו משתחררת אבקה במשך כשלושה שבועות מסיום הטיפול, שנועדה להשמיד באופן הדרגתי את כל החיידקים ששרדו עד כה.

מתי נצטרך גרידת חניכיים?

הטיפול מתאים למצבים מורכבים שבהם ניקוי שגרתי אצל השיננית לא יספיק. מצבים אלו מתייחסים בדרך כלל להגעת הדלקת לאזור שמתחת לקו החניכיים ופעירת אותם כיסים שמביאים לחולשה והרס מבנה העצם. הקצעת השורשים מבוצעת בהרדמה מקומית כך שהטיפול מתרחש ללא כאבים ומאפשר ניקוי יסודי ומוצלח.

לעתים במעמד הטיפול יוזלפו תרופות נוספות. מכיוון שלא ניתן לבצע את הקצעת השורשים לכל חלל הפה באותו הטיפול, נהוג לחלק את הטיפול לשני חלקים ולסיים את התהליך תוך שני טיפולים.

בכל טיפול תוסר אבנית שהצטברה על שורש השן, הכיסים והאזורים הקשים בחניכיים.

בסיום הטיפול יתרחש שיוף קל של השן כדי להאיץ את תהליך הריפוי ולבלום הישנות של הדלקת. ככל שההתמקדות בטיפול היא באזור פה אחד בלבד, הטיפול צפוי להימשך כשעה אך הדבר תלוי בסופו של דבר בחומרת הבעיה.

אצלנו במרפאות דנטל מדיקל סנטר תוכלו לעבור טיפולי הקצעת שורשים על ידי מומחים מנוסים ומקצועיים. המרפאות שלנו מציעות את כל המכשור הטכנולוגי המתקדם ביותר בתחום רפואת השיניים ומספקות מענה למקרים קלים ומורכבים כאחד, תוך שימוש במגוון טכניקות חדשניות המביאות להצלחה טיפולית מספקת לטווח ארוך.

כאשר קיים חשש לנסיגת חניכיים, ניידות או אובדן השיניים או ככל שקיימים רובד חיידקי, אבנית או דלקת. במפגש עם השיננית ניתן יהיה לקבוע האם ניקוי האבנית הרגיל יספיק, או שיהיה צורך בניקוי עמוק (הקצעת שורשים).

לא. בהתאם למצב הפה והחניכיים תיקבע סדרת מפגשים, שנועדה לכסות את כל השיניים שמכילות חיידקים, החל משני מפגשים ועד חמישה לכל היותר. יחד עם זאת, התהליך מוכוון לבריאות פה תקינה שתושג יחסית במהירות.

פעולת הניקוי תוכל להתרחש בהרדמה חלקית ולכן כרוכה לכל היותר בתחושת אי נוחות שמאפיינת כל טיפול שיניים סטנדרטי. תחושת אי הנוחות תחלוף כיממה לאחר הטיפול.

רופא שיניים מיומן יוכל לבצע את סוג הטיפול הזה, אם כי ככל שביצע את ההרדמה עצמה, השיננית תוכל לבצע את הקצעת השורשים. במקומו. במרפאות דנטל מדיקל סנטר טיפול זה מבוצע בכל מקרה אך ורק על ידי רופא.

הקצעת שורשים דנטל מדיקל סנטר